Gammel vane er vond å vende, heter det seg, og det ble tydelig da iTromsø sjekket hvordan byens bilister håndterte den nye skiltingen i Hansjordnesbutka. Trafikanter i Skippergata har tidligere hatt skiltet vikeplikt i det veien smelter sammen med Storgata rett før rundkjøringen i bukta. Slik er det ikke lengre. Ett vikepliktskilt midt i bakken i Storgata endrer kjøremønsteret i området drastisk. En bekymret iTromsø-tipser frykter at mange kan få seg en a-ha opplevelse av det ubehagelige slaget.

Les også: Her manglet det vikepliktskilt

Starter graving

Rigmor Thorsteinsen, prosjektleder i Statens vegvesen Region Nord, var ikke informert om at den aktuelle skiltingen skulle endres nå, men antar at det har forbindelse med gravearbeidet som skal utføres i Storgata.

Det kan Knut Strand, prosjektleder for vann og avløp i Tromsø kommune bekrefte.

– Vi starter med gravearbeidet i Hansjordnesbukta 28. juli. Før dette ville vi gjerne ha en prøveperiode. Det har vært et stort arbeid med å lage en trafikkavviklingsplan for området mens arbeidet pågår. Vi har vært i møte med Statens vegvesen, Troms Fylkestrafikk og Nobina. Nå har vi en prøveperiode før anleggsstart for å luke ut eventuelle problemer, forteller han.

Les også: Her er det vikeplikt

Stort arbeid

Som iTromsø tidligere har fortalt skal rørsystemet for vann og avløp i nordbyen gjennom en omfattende opprustning i tiden fremover. Dette blir et av de største graveprosjektene i nyere tid i sentrum. I denne forbindelse blir storgatbakken stengt for trafikk i opptil et år.

Alt av rør fra Bispegata i sør til Hansjordnesbukta i nord kal byttes ut, og arbeidet starter i nordenden. Stengningen av Storgatbakken fører til at alle bilister som skal kjøre til fastlandet og nordover på Tromsøya under prosjektets første del, kan kjøre via Skippergata.

Pass på

Oppfordringen fra veivesenet er klar,

– Når kjøremønsteret blir endret må man være oppmerksom. Min oppfordring får være at folk forholder seg til skiltingen som finnes, sier Rigmor Thorsteinsen.

Les også: Aggressiv trafikkultur