Tirsdag står «Ny tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya» på dagsorden i byutviklingskomiteen. I innstilling til vedtak anbefales det å videre konsekvensutredning av syv traséalternativer.

SVs gruppeleder reagerer på prosessen det legges opp til etter at 24 traséalternativ ble kuttet ned til syv.

Reagerer

– I planprosessen sies det at planen skal ut på høring i høst, så jeg forutsetter at det vil skje, sier Gunhild Johansen.

Hun reagerer på at alternativene som nå foreligger favoriserer biltrafikk og er ikke nok opptatt av det hun mener er fremtidsrettede trafikkløsninger.

– Alternativene er best tilpasset biltrafikk. Det bør være mer fokus på gang- og sykkelvei og kollektiv, blant annet bybane og superbusser med egne traseer. Det virker som man har lagt seg på de enkleste løsningene og at det legges opp til en forhastet prosess, sier Johansen.

Hun håper det blir en skikkelig diskusjon om dette i byutviklingskomiteen.

God prosess

– Dette styres av gruppa bestående av fylkeskommunen, kommunen og veivesenet. Det er der diskusjonene går, byutviklingskomiteen blir bare sett på som et sandpåstrøingsorgan.

SV-politikeren håper det kan legges opp til en god prosess og at de alternativene for ny tverrforbindelse og ny Kvaløyforbindelse også sendes ut på høring.

– Det burde de fordi det er snakk om veldig store endringer i forhold til de 24 alternativene som var på høring i fjor. Det er også nødvendig dersom vi skal følge demokratiske prosesser, sier Gunhild Johansen.