Tidligere i vinter startet flyselskapet Arctic Airlink flyginger mellom de tre største byene i henholdsvis Norra Österbotten i Finland, Norrbotten i Sverige og Troms.

Flyruten Oulu-Luleå-Tromsø kom til som et samarbeidsprosjekt mellom de tre fylkene – som går inn med til sammen 75 millioner kroner – hvorav Troms står for en tredel.

Vil ha informasjon

I et brev til Troms fylkeskommune ber direktør i NHO Luftfart – bransjeorganisasjon for blant andre SAS, Norwegian og Widerøe – om svar på hvilke kriterier støtten er gitt.

– Vi etterspør informasjon og dokumentasjon om de statsstøtterettslige vurderingene som er foretatt i sakens anledning av fylkeskommunen, skriver direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lohte.

Han henviser til at det er en rekke bestemmelser og lover som regulerer hvordan statsstøtte kan gis til flyselskaper som driver med internasjonal, nasjonal og regional transport.

Strenge EØS-krav

Derfor vil han og organisasjonen har svar på hvordan støtten harmoniserer med kravene som stilles-

- (Vi vil ha) informasjon om hvordan støtten eventuelt er notifisert til EFTAs Overvåkingsorgan (ESA), skriver Lothe.

SAMARBEID: Det er et finsk-norsk-svensk samarbeid som er basen for flyruta mellom Tromsø, Luleå og Oulu. Foto: Christer Pedersen Foto: Christer Pedersen