Det er Likestillings- og diskrimineringsnemnda som har bestemt dette i en fersk dom som falt torsdag.
Bakgrunnen er at Blindeforbundet i Troms og stiftelsen Stopp Diskrimineringen har klaget inn fylkeskommunen til nemnda for å det de har ment har vært brudd på loven om universell utforming.
– Vi er veldig glade for at nemnda nå har dømt i vår favør. Det vil bety at mange – og ikke bare blinde og svaksynte – vil få en enklere hverdag, sier leder i Blindeforbundet i Troms, Gudrun Ytterstad.
Varsling i høyttaler
Kort fortalt går saken ut på følgende:
Blindeforbundet har krevd at det skal være automatisk varsling av neste holdeplass om bord i bybussene – og at bussene skal varsle på holdeplassene når er på tur inn. I tillegg skal holdeplassene varsler på skjerm inne i bussene.
Krever bedre sikring av trapper
– Dette er noe bussene til Nobina er forberedt for slik at det vil være enkelt – og billig – å installere de tingene som trengs for å gjøre varslingen operativ, sier Ytterstad.
Rask inntjening
Det er beregnet at det vil koste cirka 300.000 kroner pluss moms å få på plass systemet, så Ytterstad synes det er merkelig at det ikke har skjedd tidligere.
– Tromsø er den eneste storbyen som ikke har et slikt system, sier hun.
- Livsfarlig for svaksynte i byen
Hun viser til erfaringer fra Kristiansand som nylig har fått innført et sanntidssystem der varsling av holdeplassene er en viktig del.
– Der har man solgt langt flere månedskort enn tidligere – og en av de bidragende årsakene er at man har fått et godt varslingssystem, sier hun.
Skremmende
Å få på plass varsling vil føre til at flere blinde og svaksynte tar bussen. I tillegg vil flere andre grupper kunne bruke bussen mer, sier Ytterstad: hørselhemmede, utviklingshemmede, folk med konsentrasjonsvansker og – ikke minst – folk som ikke er kjent i byen.
– For oss er det veldig skremmende og frustrerende å ikke vite hvor vi er når vi skal gå av bussen, sier Ytterstad.
Forsinkelser
Fra fylkets side er man ikke kjent med det konkrete innholdet i dommen, men frykter at det vil medføre forsinkelser for å innføre et såkalt «sanntidssystem» om det må monteres varslingssystem om bord i bussene.
Nå kuttes disse bussrutene
Direktør i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones, sier at fylket selvfølgelig skal ta dommen til etterretning og følge den, men at det vil få konsekvenser.
– Vi er i ferd med å teste ut et sanntidssystem i Harstad, og dette kan bli forsinket om vi må konsentrere oss på varslingssystemet, sier Bones.
«Sanntid»
Et sanntidssystem vil være et mer omfattende varslingssystem med både holdeplassvarsling – men også med informasjon på holdeplassene om når bussen kommer.
– Vi prøvde å argumentere for dette i nemnda, men de ville tydeligvis ikke høre på våre argumenter. Vår erfaring er at det vil bli kostbart å innføre en midlertidig løsning, og at det vil gå ut over det nye systemet som vi holder på å prøve ut, sier Bones.
Dette tilbakeviser Gudrun Ytterstad.
– Vi har hatt uavhengige eksperter inne og gjort beregninger for oss – og han sier at varslingen vil gjøre det raskere å enklere å få på plass et sanntidssystem, sier hun.