En ny måling fra Statens vegvesen viser at piggfriandelen i Tromsø ligger på 13 prosent. Det er 30 prosentpoeng lavere en nest dårligste by i undersøkelsen - Ålesund - og milevis unna Bergen på 86 prosent.
– Uff.
Det er den første reaksjonen til miljørådgiver Wim Weber da iTromsø konfronterer han med tallene. Han medgir at det er en stor jobb å få opp piggfriandelen.
Les også: Færrest bilister med piggdekk i Oslo og Bergen
Fra 2005
– Det er en viss økning fra i fjor men det er fortsatt nedslående. 13 prosent passer fint til vin, men dårlig her, sier Weber galgenhumoristisk.
Målsettingen til kommunen er å nå 50 prosent i piggfriandel.
– Den målsettingen er imidlertid fra 2005, sier Weber.
Les også: Vil ha piggdekkavgift
Salting på nytt?
Han sier at man i kommuneadministrasjonen nå sysler med planer om å foreslå mer salting på tromsøveiene.
– Ja, det kan bli aktuelt å foreslå det for politikerne. Det kan være en del av løsningen for å få bedre fremkommelighet og dermed få flere til å kjøre piggfritt, sier Weber.
Salt har vært brukt mye i Tromsø før, men lite i det siste.
- Det er i tilfelle snakk om salt som ikke forårsaker rust på bilene - såkalt ikke-korrosiv salt. Det viktigste er uansett å få ned mengden med svevestøv. Vi har fått ned antallet overskridelser fra 45 til 20, men vi må videre ned, sier Weber.
Les også: – Piggdekkavgift er fullstendig uaktuelt
Avgifter
I de to byene der det finnes en piggdekkavgift, Oslo og Bergen, er også andelen piggfribrukere høyest. I Trondheim har andelen piggfribrukere bare gått ned etter at piggdekkavgiften ble fjernet i 2010.
Weber vet at det er vanskelig å få gjennomslag for en slik avgift i Tromsø.
– Vi har fått nei før.
– Truer sikkerheten
Svein Harry Martinsen, nestleder i styret til Tromsø Taxieierforening og daglig leder i Norges Taxiforbund Troms, ser med skepsis på ideen om mer salt på veiene i Tromsø.
– Vi har klare tall fra Sverige som viser at salting reduserer veisikkerheten, konstaterer han.
Ifølge Martinsen gir veisalt og piggfrie dekk en falsk trygghet.
– Det kan se ut som om veiene er bare når det i realiteten har dannet seg et topplag av is.
Den erfarne drosjesjåføren påpeker også at det ikke alltid vil hjelpe å salte.
– Det er helt håpløst når det er nullføre og det kommer ti centimeter nysnø på kort tid, sier han.
Han frykter også en akebretteffekt i bakkene i byen.
– Jo flere biler som kjører piggfritt etter hverandre, jo glattere vil det bli. Man trenger piggdekk for å rive opp i det glatte dekket, forklarer han.
Ifølge Martinsen er det heller ikke gitt at piggfrie dekk reduserer mengden svevestøv i byen.
– De virvler opp like mye, om ikke mer støv enn piggdekkene, sier han.