Høyre-politikeren viser fram en strekning på Slettelva på under hundre meter hvor det er flere skader og hvor fortauet er flerret rett av.

– Dette har brøytebilene gjort i vinter. Her ligger asfalt overalt. Det har vært et problem tidligere år, men jeg synes det har vært ekstra ille i år. Dette er uakseptabelt.

Lind mener problemet er private brøyteentreprenørene.

– De har ikke samme eierskap til veiene som de som brøyter i kommunen. Slik ødeleggelse fører til store kostnader for kommunen som må fikse det, og til slutt blir det innbyggerne som må betale for det. I verste fall i form av økte skatter. Det skal vi ikke godta.

Forlanger at det repareres

Lind har sendt et brev til kommunen hvor han ber bydrift gjøre en befaring av veien for å se på tilstanden.

– I tillegg mener jeg de må gjøre en gjennomgang av kontraktene for å se om det er noen hjemmel for å stille erstatningskrav ovenfor brøyteentreprenørene. Finnes det hjemler for det, bør kommunen raskt fremme økonomisk erstatningsansvar overfor respektive entreprenører for skader de har påført veinettet med klar frist for reparasjon, sier han og fortsetter:

– Dersom det ikke er noen hjemmel for det, må man ta det med i fremtidige kontrakter, for dette er helt uakseptabelt. Man må ha et ordentlig personale, ikke folk som leker en joystick. Slike skader skjer på grunn av sløvskap.

Høyre-politikeren får støtte fra Kvaløya-beboer Karl-Anton Seppola.

– Dette er helt forferdelig. Vi får se om de blir å gjøre noe med det, for det er ikke trygt å ha det slikt.

Problem

MISFORNØYD: De to kvaløyaværingene er misfornøyd med vinterens brøyting.

Konstituert enhetsleder for bydrift, Leif Harald Pedersen sier han er kjent med skadene på veinettet ved Slettelva.

– Vi har en klausul i kontrakten som gjør entreprenørene ansvarlig for skade de har gjort. Men det er en enklere sak hvis de kjører på et gjerde eller ei lysmast. Kantstein er derimot vanskelig. De er som regel helt skjult under snøen, og det er vanskelig å beregne. I området som Lind sikter til er det gamle type kantstein støpt i betong, i motsetning til granittkantstein som vi støper med nå. Det gjør at den tåler mindre, og forfallet begynte for mange år siden, og det blir nok bare verre når skadene begynner å oppstå, sier han.

– Ikke blitt prioritert

Enhetslederen har sett området selv.

– Jeg kjører på den strekninga hver dag. I første omgang skal vi rense opp området så det ikke ligger løse deler der. Så må vi se på eget budsjett, og hva vi kan gjøre. Vi er klar over utfordringene i området, men det har ikke blitt prioritert ennå.

Pedersen deler ikke Rolleivs Linds oppfatning om at det er private entreprenører som er sløv eller mangler kompetanse ved brøytinga.

– Det kan jeg ikke gå god for. De har kanskje ikke samme eierskap til veinettet, men at det skal være årsaken vil jeg ikke si. De aller fleste vil gjøre en god jobb, men det er ikke bestandig så lett med tynn asfalt og dårlig kantstein.

Han vil se på eventuelle erstatningskrav .

– Vi må vurdere nærmere hva vi kan gjøre i henhold til kontrakten.