LMK-stafetten startet i Hammerfest på onsdag, og vil fortsette gjennom hele landet fram til 17. august.

LMK ønsker med dette å skape allmenn forståelse for hvilken kulturverdi disse kjøretøyene representerer.

Torsdag formiddag startet etappen som går fra Tromsø til Narvik, og historiske kjøretøy fra både Tromsø veteranvognklubb og Autovis sto klar på Lanes for å delta i markeringen, som avsluttes på det politiske arrangementet Arendalsdagene.

KULTURARV: Ragnar Kjeldsen i Tromsø veteranvognklubb mener dagens årsavgift for historiske kjøretøy burde endres. Bildet er fra et tidligere arrangement. Foto: Haakon Steinmo

Politisk stafett

Ragnar Kjeldsen fra Tromsø Veteranvognklubb forteller at stafetten også har en politisk side.

– Stafetten avsluttes under Arendalsuka da vi ønsker å komme i dialog med rikspolitikerne, forteller Kjeldsen.

Han beskriver arrangementet som et felles løft fra veteranbilmiljøet.

– Disse kjøretøyene er kultur på hjul. Fokuset burde dermed flyttes fra skatter og avgifter til kulturverdien, sier han.

LMK har flere punkter de ønsker å skape politisk diskusjon rundt. Årsavgiften for veteranbiler er et de viktigste punktene på listen, og ifølge landsforeningen bidrar rundt 180.000 historiske kjøretøy til 90 millioner kroner til staten.

– Avgiften i seg selv er ikke så veldig høy, men mange som driver med dette har gjerne flere biler og da blir det fort litt mer, forklarer Kjeldsen.

Kulur på hjul

Andre saker landsforeningen løfter fram er fritak for veteranbiler i kjørefrie soner, samt et etanolfritt drivstoffalternativ.

– Regjeringens krav om at det skal blandes etanol i drivstoffet er skadelig for veterankjøretøy. Det burde i hvert fall være mulig å bestemme blandeforholdet selv, sier han.

Tidligere ordfører i Nordreisa, Torbjørn Evanger, deltar også i stafetten med sin Volvo PV 544 fra 1960. Han påpeker at et håndverk også vil forsvinne med kulturen om ingen ivaretar den.

– Unge mekanikere bruker jo i dag datamaskiner til å feilsøke biler. Det går ikke uten kunnskap med disse bilene, sier han.

Han mener veteranbilenes kulturverdi er på lik linje med eksempelvis historiske byggverk.

– De må jo også tas vare på, men kjøretøybevegelsen er de eneste som må betale for det, sier Evanger.