De 43 fjerdeklassingene ved skolen har i tre uker jobbet med forestillingen. Musikalen kom i stand som en del av bachelor-oppgaven til tre lærerstudenter.

Prosessen viktigst

– Vi ønsket å se på hvilke effekter musikkfaget har på læringsmiljøet, og på relasjonene mellom elevene og mellom lærer og elever. Vi ville se hvordan det fungerte uten tradisjonell klasseromsundervisning, forteller lærerstudentene Hilde Aders, Marius Johansen og Susanne Hebnes.

Gjennom musikk og nordnorske eventyr var målet å lage en musikal om kraken, som ifølge Wikipedia er et fabeldyr fra norsk folketro i form av et kjempestort sjøuhyre eller en gigantisk fisk.

– Selve prosessen med musikalen har vært viktigst, ikke sluttproduktet. Vi har vært heldige som har hatt en praksislærer som ga oss lov til dette. Vi fikk låne gymsalen i tre dager og skolen har stilt opp for oss, sier de.

– Ikke tidstyver

De håper forestillingen kan vise at det også er viktig med estetiske fag og at det bidra en annen type kunnskap enn tradisjonelle fag som norsk og matte gjør.

– Estetiske fag blir kalt for «tidstyver» i skolen, som stjeler tid av kunnskapsfagene. Vi mener de ikke er det. Elevene har fått mye læring gjennom jobbe med tid og rom, klare å holde fokus og å lese og fremføre replikker. Det er artig å se at det å lage en musikal krever mye konsentrasjonsarbeid. Det har vært spennende underveis og vi visste ikke hvor langt vi kom. Elevene har vært utrolig flinke, sier lærerstudentene.

Imponert rektor

Rektor Lise Arntzen Windfeldt er meget stolt over det elevene og lærerstudentene har fått til, og er full av lovord etter å ha sett musikalen i skolens gymsal.

– Det er en fantastisk forestilling om alt det mystiske som finnes i havet. Jeg blir rørt til tårer over hvor flinke de er. Studentene som står bak musikalprosjektet har klart å få alle elevene til å fremstå så flotte, skryter hun.

Mandag kveld var det premiere på musikalen for elevenes foreldre i en fullsatt gymsal. Dagen etter ble det spilt to forestillinger for barnehagebarn og skolens øvrige elever.

– Jeg er imponert over at de tør å stå på scenen og synge og danse for resten av skolen, legger rektor til.