– Skal få punken inn i samtidsmusikken

Den saxfikserte duoen Mean Steel fyrer på mange musikalske sylindre.
DYNAMISK DUO: Mean Steel, bestående av Ola Asdahl Rokkones (til venstre) og Hans-Urban Andersson starter sin Nord-Norge-turne hos Bryggejentene i Ersfjord onsdag. 
        
            (Foto: Trond Tomassen)

DYNAMISK DUO: Mean Steel, bestående av Ola Asdahl Rokkones (til venstre) og Hans-Urban Andersson starter sin Nord-Norge-turne hos Bryggejentene i Ersfjord onsdag.  Foto: Trond Tomassen

Onsdag sparker duoen Mean Steel i gang sin Nord-Norge-turne, i regi av Musikk i Nordland, hos Bryggejentene i Ersfjord.

Bak bandnavnet finner vi to rutinerte musikere: Tromsø-saxofonisten Ola Asdahl Rokkones og den svenske cellisten Hans-Urban. Mean Steel er dog et prosjekt hvor de to spellemennene trår langt utenfor den tradisjonelle komfortsonen, og begge to skal spille opptil flere instrumenter samtidig.

– Musikken er ekstrem

– Vi spiller tøff musikk, og det blir jo ikke tøffere enn to barytonsaxofoner samtidig, sier Rokkones, sittende bak et av duoens to trommesett under preproduksjonen ved Musikkonservatoriet.

– Dere har uttalt at Mean Steel bringer punken inn i samtidsmusikken. Kan dere forklare dette?

– Punk handler blant annet om å spille instrumenter man egentlig ikke kan, og vi går for et rått og gjennomsiktig uttrykk. For et halvt år siden kunne jeg ikke montere en basstrommepedal, men nå skal jeg spillet trommeduett med Hans-Urban. For oss handler det om å utfordre seg selv, og vi har det dritartig, sier Rokkones.

Saxofonisten mener musikken er så ekstrem at den ikke bør tas gravalvorlig, før hans svenske partner legger til at fremføringa krever full konsentrasjon, men at de samtidig tør være banale.

Fra danseband til Stan Getz

Den skolerte cellisten Hans-Urban Andersson tar i bruk sin erfaring som dansebandmusiker i gruppa Curt Jürgens på 70-tallet.

– Jeg spilte både trommer og sax i et skikkelig svensktopp-danseband. Det var spennende lærdom, selv om det tok nesten førti år før jeg turte å liste det opp på CV-en.

Dette er andre gang Andersson spiller i en duo med en saxofonist. Første gang spilte han med ingen ringere enn jazzlegenden Stan Getz.

– Getz spilte på en jazzfestival i min hjemby Halmstad for mange år siden, hvor jeg endte opp på scenen sammen med han, forteller Andersson.

– Snakk om å hoppe etter Wirkola – for min del, skyter Rokkones inn.

Spiller spesialskrevet musikk

Duoen har bestilt musikalske verk fra både Lars Skoglund (kjent fra «Løkbrød») og Erik Stifjell.

– Vår jobb er å levendegjøre musikken de har skrevet, sier Rokkones.

– Dere improviserer altså ikke?

– Det kan kanskje høres sånn ut, hehe. Nei, vi har nedskrevne noter til alt. Dette er samtidsmusikk – overhodet ikke frijazz.