Eminent gitarist alene i studio

Et nytt kapittel fra en stor utøver, skriver Helge Matland om tromsøgitarist Odd-Arne Jacobsen.
ODD-ARNE JACOBSEN: Tromsøgitaristen i aksjon under en av sine ikke altfor hyppige konserter i hjembyen. Nå er han aktuell med EP-en «While I was crossing the Bridge». Foto: Ronald Johansen 
        
            (Foto: Ronald Johansen)

ODD-ARNE JACOBSEN: Tromsøgitaristen i aksjon under en av sine ikke altfor hyppige konserter i hjembyen. Nå er han aktuell med EP-en «While I was crossing the Bridge». Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen

Odd-Arne Jacobsen har sluppet si første plate for solo gitar. EP-en «While I was crossing the Bridge» ble innspilt i Lars Erik Skjerpens studio i mai dette året i Fredrikstad. Plata ble spilt inn på «first take» og tar improvisasjonskunst på gitar til en ny retning.

Jacobsen er født (1947) og hadde sin musikalske oppvekst i Tromsø hvor han var en sentral skikkelse i byens jazzmiljø fra siste del av 1960-tallet, men har bodd mesteparten av sitt voksne liv i Oslo etter at han gikk over brua og forlot hjembyen.

På 1970-tallet turnerte Jacobsen med Jan Garbarek, bassisten Arild Andersen og den finske slagverkeren Edward Vesala, men gikk etter hvert sine egne veier. Han utvikla musikken sin mer i retning samtidsmusikk, henta blant anna påvirkning fra japansk og kinesisk musikk gjennom samarbeid med sentrale musikere fra disse landene, men uten aldri å gi helt slipp på jazzelementene og improvisasjonen i musikken.

Jacobsen har turnert i USA, Mexico, Russland, Frankrike, Kina, Japan, De forente arabiske emirater samt hele Norden. Som eneste norske gitarist har han hatt solokonsert i Carnegie Hall med eget materiale.

Siste årene har han også hatt et samarbeid med den kjente rockmusikeren Jan Akkerman fra det legendariske progrockbandet Focus. De holdt sin første konsert sammen i Amsterdam 8. september i fjor.

Som i Carnegie Hall spiller han også på «While I was crossing the Bridge» alene med sine gitarer, både akustiske 6- og 11-strengers med ambient mikrofonopptak og en Gibson med opptak direkte fra forsterker. Fem låter med til sammen rundt kvarterets lengde, har han funnet plass til på EP-en som nå er utgitt digitalt.

Musikken spenner i utgangspunktet vidt. Den favner på en måte Odd-Arne Jacobsens musikalske karriere. Han tar med seg den er faring og kunnskap han tilegna seg gjennom ei lang fartstid som gitarist og komponist.

Her er musikk som er hans egne komposisjoner, som åpningssporet «41» som har sin tittel etter adressa hvor Odd-Arne Jacobsen vokste opp på i Tromsø (Strandveien 41), her er temmelig frie improvisasjoner over jazzstandarder som «Cherokee» av Ray Noble og den mye spilte «All the Things you are», samt en låt som tar utgangspunkt i en renessansekomposisjon av John Dowland som han tar inn i vår tid og behandler omtrent som om det skulle være en jazzlåt. Dowland er for øvrig en komponist Jacobsen jobba mye med i forbindelse med markeringa av Dowlands 450-årsjubileum i 2013.

Odd-Arne Jacobsen er en gitarist med eminent teknikk og et særegent uttrykk. En ren og fin lyd på opptakene gir full rettferdighet til den klanglige rikdommen, fylden i melodiene, den gjerne litt intrikate rytmikken og gjør «While I was crossing the Bridge» til en god utgivelse.

Kanskje er dette musikk som kan føles for smal for mange, men jeg vet at i alle fall de som selv er utøvende gitarister vil sette pris på et nytt kapittel fra en stor utøver.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.