Et lysere uttrykk

Etter gjendiktning og tolkninger av Bob Dylans dobbeltalbum «Blonde on Blonde», eller i vestlandsk språkdrakt, «Blondt i blondt», er Tom Roger Aadland tilbake med egen musikk og tekster.
TOM ROGER AADLAND 
        
            (Foto: Geir Dokken)

TOM ROGER AADLAND  Foto: Geir Dokken

Etter gjendiktning og tolkninger av Bob Dylans dobbeltalbum «Blonde on Blonde», eller i vestlandsk språkdrakt, «Blondt i blondt», er Tom Roger Aadland tilbake med egen musikk og tekster.

Aadland har mye å leve opp til etter «Rapport frå eit grensehotell», som for alvor plasserte han som en av våre aller fremste tekstforfattere og en låtsnekrer som satte de litt mørke tekstene inn i et rockifisert popunivers som tok et godt grep om meg som anmelder.

Jeg var langt fra den eneste som ble slått av kvaliteten i det denne særegne artisten leverte.

Her var høy gitarføring, strålende pedal steel, hammondorgel som la et komfortabelt teppe under det ellers litt skarpe uttrykket. Og det vestlandske mørket som kom til uttrykk i mange av tekstene, var det lett å kjenne seg igjen i for en som levde sine første 25 år i denne landsdelen.

Tom Roger Aadland har lenge bebuda et nytt album med eget stoff. Rundt utgivelsen av «Blondt i blondt» fortalte han meg at han var redd for at det skulle bli for mørkt det han skulle komme med, og han har tydeligvis jobba godt og mye for at det ikke skulle skje, for det er kommet en lysere tone inn i både musikken og, kanskje aller mest, i det komprimerte tekstene hvor han klarer å si mye uten å sløse med orda.

Tre av låtene er tidligere presentert som singler. Pop-perla «Sommaren utan ende» kom ut så tidlig som i fjor sommer. Hyllesten «Vestland, Vestland» ble raskt en publikumsfavoritt. For noen uker siden kom kjærlighetsballaden «Alle dei i ei», som straks ble spillelista av NRK P1.

Og det er mer hyllest og kjærlighet Tom Roger Aadland har å by på når nå hele albumet er her. Som når han synger om «Det vakraste ordet» som ikke overraskende er kjærleik. Som i «Om du var ein songfugl», og som i «Eg rodde den djupe fjorden» der den oslobosatte musikeren igjen vender tilbake til sin ungdoms landskap og trosser en vanskelig framkommelighet for å nå fram til den han søker.

Aadland har spilt inn «Songfugl» med det samme stjernelaget som har medvirka på hans tre siste album. Kjetil Steensnæs står for nesten alt gitararbeid på plata, inkludert en strålende jobb på pedal steelgitar.

Kompet med Tor Egil Kreken på bass og Erland Dahlen på slagverk får musikken til å svinge samtidig som de gir den farge. Sigbjørn Apeland spiller hammondorgel og harmonium.

I tillegg til bandet, har flere gjesteartister satt sine avtrykk på albumet, blant andre Hellbillies’ Lars Håvard Haugen, som utfolder seg med solid gitarspill på «Moskusen på Dovre». Den klassiske pianisten Ingrid Andsnes spiller flygel på den ambisiøse «Det vakraste ordet». 

Og etter at Tom Roger Aadland har hatt flere solokonserter i Tromsø alene med sine gitarer og munnspill, kommer han i anledning utgivelsen av «Songfugl» for første gang hit med fullt band og inntar Hovedscenen i Kulturhuset 7. mars.


 


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.