Ukas liste:

Tidenes 10 beste TV-serielåter

En god temalåt er kritisk viktig for enhver TV-series identitet. Her kårer vi de 10 beste.
FBI-agent Dale Cooper fikk hjelp av en glimrende temalåt i TV-serien Twin Peaks. 
        
            (Foto: ABC )

FBI-agent Dale Cooper fikk hjelp av en glimrende temalåt i TV-serien Twin Peaks.  Foto: ABC

Et godt tema til en TV-serie er ikke nødvendigvis en låt du ber DJ-en sette på en fredagskveld. Musikken som innleder TV-serier krever andre kvaliteter.

En god temalåt setter deg i rett stemning. En god temalåt kan man huske like godt, eller bedre, enn hovedkarakteren. Det er en låt som man – selv i den digitale tidsalder hvor man sluker TV-serier like raskt som popcornet – lytte seg igjennom. Helt uten å skippe, eller spole seg fram til handlinga starter.

Enkelte TV-serier bruker allerede velkjente låter som kjenningsmelodi, og slikt fører til diskvalifikasjon i denne sammenhengen. Samtlige låter på denne lista er ikke nødvendigvis spesialskrevet til den aktuelle TV-serien, men alle forbinder dem i alle fall med serien. Derfor er eksempelvis The Wire (Tom Waits), Peaky Blinders (Nick Cave), House (Massive Attack) og mange, mange andre utelatt her.

Mitt forhold til enkelte temalåter er selvfølgelig farget av hvor godt eller dårlig jeg likte den aktuelle serien. Man er da tross alt menneskelig på bunnen! Samtidig anerkjenner jeg genialiteten i temalåtene til en rekke TV-serier jeg synes er helt elendige, og vice versa.

Dette er derfor de 10 beste temalåtene, i synkende og såpeopera-dramatisk rekkefølge:

10. Derrick

Her er man muligens litegrann påvirket av en oppvekst i Norge, i og med at Derrick var synonymt med fredagskveld og helg via den ene TV-kanalen (ja, tenk på dét, kids!) de fleste hadde å velge i. Derrick-temaet er uansett vel så tøft som hovedpersonen og hans sidekick Harry Klein, og melodien passer ypperlig til en passe harry krimserie. Det er i tillegg noe veldig porno med denne tittellåten, selv om det er vanskelig å sette fingeren på hva, når man ser trynene til de involverte. At den er tysk og laget på 70-tallet er uansett snuskete nok.

9. Bonanza

Et tema så bra at det i etterkant ender opp med å bli tolket av selveste Johnny Cash, hører selvsagt hjemme på denne lista. Denne veldig enkle temalåten var veldig tidsriktig i 1959, da den speiler æraens country & westernmusikk, og oser «cowboy» lang vei. Få temalåter gjør en like god jobb i å få opp pulsen, og Bonanza-låten galopperer i praksis.

8. The Persuaders!

… eller «Gullguttene», som TV-serien ble omdøpt til på norsk. John Barry står bak det fantastiske temaet, som strengt tatt er langt mer dramatisk enn selve TV-serien. Denne delvis elektroniske temalåten, med en direkte mannevond synth dirrende gjennom hele greia, må ha vært temmelig groundbreaking greier tidlig på 70-tallet. Jeg får litt av samme vibben fra filmmusikken til Scarface – som kom over et tiår senere. Roger Moore nøt godt av en rekke gode låter i sine James Bond-filmer, men dette teamet gruser alle.

7. The Jeffersons

Ja'net DuBois’ temalåt er spretten gospel av typen som gjør det vanskelig å sitte stille. Et kor med hele 35 personer sørget for plenty av volum og trøkk. Musikken er like fyrrig og temperamentsfull som Sherman Hemsleys George Jefferson-karakter. Jeg husker The Jeffersons som en sitcom med utestemme, og da passet det ypperlig med klappende hender og rullende hoftepartier i introen.

6. Knight Rider

Ja, hva er vel en TV-seriekåring uten David Hasselhoff? Helt på sin plass selvfølgelig, siden skuespilleren og «sangeren» ikke hadde noe som helst med denne ypperlige temalåten å gjøre, så vidt jeg vet. Knight Rider-temaet er derimot laget av den meritterte filmkomponisten Stu Phillips, uten at jeg har videre inngående kunnskaper om musikken. Men man får jo lyst til å kjøre bil, for å si det sånn!

5. Batman

Som Bonanza, er dette en klassiker alle kjenner. I motsetning til nevnte cowboy-tema, gjør «Batman Theme» klart at spenningsserien om denne superhelten er kledt i en betraktelig mørkere drakt. Temaet er like enkelt som der er effektivt, der det drar veksler på både blues- og surfsjangeren. Jeg tviler på at noen serie- eller filmtemaer har blitt tolket og parodiert av så mange artister, som Batman-temaet. I mine ører gjør fuzzgitarens far Link Wray den råeste, og beste, versjonen.

4. Hill Street Blues

En fantastisk temalåt, fra en serie jeg fulgte med et halvt øye i barndommen. Musikken er kledelig sentimental til å innlede en dramaserie, og føles som en symbiose av Billy Joel og Bruce Springsteen. Det er noe veldig klassisk «TV-serie» over melodien. Ikke rart, da komponist Mike Post har laget en enorm rekke temalåter, som spenner fra Law & Order til The A-Team. Jeg husker ikke navnet på noen av karakterene fra Hill Street Blues-serien, men vil være i stand i å kjenne igjen kjenningsmelodien etter kun ett anslag på pianoet som innleder herligheten.

3. Hawaii Five-0

At jeg ble kjent med denne TV-serien er kun TV-låtens fortjeneste. Inngangen var faktisk ikke en gang det aktuelle temaet, men låten «Aloha Steve and Danno» av de australske rockgudene Radio Birdman, som i tittelen referer til hovedpersonene i TV-serien, og kynisk stjeler/hyller Hawaii Five-0 sitt originaltema inne i sin egen låt. Selve temaet har en veldig kompleks orkestrering, men veldig enkel og sterk melodi. Fra første klask på trommene skjønner man at det er både spenning og action i vente, og er å regne som perfeksjoneringa av et krimtema.

2. Twin Peaks

En av kun to TV-serietemaer som gir meg frysninger. Ingenting annet med Twin Peaks er like ikonisk som selve kjenningsmelodien. Dette var sjokkerende greier å få servert som ung pjokk. Musikken var litt skummel og ubehagelig, men samtidig utrolig vakker. Få temalåten setter tempoet for serien like godt som denne. Twin Peaks anses vel mest som en kultserie i de fleste land, men i Norge var dens kulturelle påvirkning enorm. Jeg minnes faktisk å ha hørt musikken fra TV-serien på radio-programmet 10 i skuddet (!).

1. M*A*S*H*

En ekstremt vakker temalåt som bryter alle regler. M*A*S*H* var en komedie – riktig nok med mørk tematikk, men tidvis genuint morsom. En såpass trist temalåt blir allikevel ikke malplassert. Det ville ha vært temmelig ekkelt med en fjollete morolåt dundrende ut av TV-høyttalerne, idet bilder av militærhelikoptre og hardt skadede krigsofre rullet over skjermen. At mange barn har fått ødelagt oppveksten med gjentatt øving på denne låten på diverse kulturskoler, får så være. Vi andre brukte ettermiddagen til å på TV! Og denne låten bor for evig i våre hjerner – på en god måte.

I tillegg til TV-introen er det passende å legge til hele låten. Enjoy:

PS. Det er opplest og vedtatt av svært mange at Mission: Impossible er TV-serien med den mest ikoniske kjenningsmelodien. I denne artikkelen har undertegnede dog kun vurdert serier jeg faktisk har sett, og får bare unnskylde til eventuelt sjokkerte og vantro M:I-fans. Fans av førsteklasses rock kan allikevel kose seg med tidligere nevnte Radio Birdman-perle. God helg!: