Med fare for å frem­stå som en ukri­tisk Daniel Ro­ma­no-blogg, gy­ver jeg li­ke­vel løs på den­ne, som et slags opp­spark til Feed­back-si­de­ne, som til nes­te uke er i full sving igjen, med fas­te spal­ter, in­ter­vju­er og en vi­tal og strut­ten­de over­skudds­of­fen­siv Hel­ge Skog til­ba­ke fra pap­pa­perm.

Så set­ter vi over til Ro­ma­no: I an­ner­le­des­året 2020, der sto­re de­ler av kul­tu­ren er hardt ram­met, med kan­sel­le­rin­ger av ar­ran­ge­men­ter, pre­mie­rer, tur­ne­er, fes­ti­va­ler og pla­te- og film­ut­gi­vel­ser, er det noen som har klart å ven­de det­te til sin for­del.

Da ned­sten­ging og kan­sel­le­rin­ger et­ter hvert også nåd­de det nord­ame­ri­kans­ke kon­ti­nen­tet, ble Daniel Ro­ma­no nødt til å av­bry­te en be­jub­let tur­né, som til da had­de tatt sto­re de­ler av Eu­ro­pa med storm, et­ter ei rek­ke kon­ser­ter som et­ter­lot pub­li­kum fjet­ret, sjok­kert og ho­de­rys­ten­de over­vel­det (i ka­te­go­ri­en «Hva faen var det vi nett­opp så?»), noe han fortalte oss i et intervju vi gjorde med ham i mai.

«How Ill Thy World Is Ordered» (for en flott tittel!) er Daniel Romanos ni­en­de ful­le ut­gi­vel­se, i til­legg til noen sing­ler og EP-er. Hans ni­en­de al­bum, alt­så. Det er slett ikke verst for en ar­tist på 35 år, som al­bum­de­bu­ter­te da han var 25. Det gir jo ett al­bum annethvert år, ten­ker du sik­kert, et prov på høy ak­ti­vi­tet og en ind­re, krea­tiv kraft uten­om det van­li­ge.

Men «How Ill Thy World Is Ordered» er Daniel Romanos ni­en­de ful­le ut­gi­vel­se bare i 2020. I til­legg til Ep-er og sing­ler. Det er, sagt svært ed­rue­lig, enormt opp­sikts­vek­ken­de. Da Feed­back in­ter­vju­et ham, påpekte han at ti­den med ned­sten­ging had­de gitt ham bedre tid, og med eget og ned­be­talt stu­dio der han bor, har han brukt ti­den ef­fek­tivt. Minst tre av ski­ve­ne hit­til i år er blant de beste un­der­teg­ne­de har hørt i år. Nivået er til å miste pusten av.

Her er skiva som han plan­leg­ger å bygge kon­sert­sett fra når ver­den en dag be­gyn­ner å se mer nor­mal ut, og som har vært fer­dig inn­spilt i et halvt år al­le­re­de. Med seg er hans emi­nen­te back­ing­band Out­fit (der bro­ren Ian spil­ler trom­mer), i stu­dio­ver­sjon ut­vi­det med sak­so­fo­nist Victor Belcastro og trom­pe­tist Aa­ron Hutchinson (jeg fore­trek­ker egent­lig den ned­strippa va­ri­an­ten de har live, sjel­den jeg sav­ner trom­pe­ter, for å si det sånn).

Pla­ta leg­ger seg noen­lun­de i sam­me len­de som mes­ter­ver­ket «Vi­sions of the Higher Dream» fra tid­li­ge­re i år, der pop, rock, soul og coun­try smel­tes sammen til en romanosk elik­sir som ikke lig­ner på noe an­net. Én sak er at ca­na­di­e­ren har et svim­len­de stort låt­skri­ver­ta­lent som har slått ut i full blomst. Noe an­net er at han er så sjukt god på le­ve­re va­re­ne, så vel i ril­ler som fra ei scene. Den strirøykende Ro­ma­no har en stem­me­prakt uten­om det van­li­ge, der han pend­ler til­for­la­te­lig mel­lom dype Haz­le­wood-crooninger til lyse fal­set­ter, som om det var ver­dens mest na­tur­li­ge ting. Som det over­ho­det ikke er.

Ban­det Out­fit er så eks­tremt gode å spille at det ten­de­rer til å være ko­misk. Bare å høre på trom­me­ne til Ian Ro­ma­no gir se­pa­ra­te kick. Og de har, bok­sta­ve­lig talt, fle­re stren­ger å spille på. Live er det et gan­ske stramt og roc­ka back­ing­band som bred­beint le­ve­rer va­re­ne, i noe som lig­ner ei blan­ding av E Street Band, The Attractions og The Voidoids, og på skiva vi­ser de selv­sagt også den­ne si­den av seg godt frem, som i sin­ge­len «Rat Wit­hout a Tale», og i det på­føl­gen­de tit­tel­spo­ret, der gi­ta­rist David Nardi hø­res ut som han nær­mest sle­per gi­ta­ren et­ter seg, slik Karl Precoda gjor­de i sine glans­da­ger (google ham, om du lu­rer).

Det kule er at de sam­ti­dig tar vare på de mer tand­re og ned­på lå­te­ne, med ak­ku­rat sam­me re­spekt, le­ken­het og fintimet øm­fint­lig­het. Den beatleske «Ne­ver Yet in Love» er ett eks­em­pel, det bigstarske og gråte-ri­ko­sjett-tå­rer-vak­re av­slut­nings­spo­ret «Ama­ret­to and Coke» et an­net.

Skiva in­ne­hol­der 11 lå­ter, hvor in­gen er i nær­he­ten av å være sva­ke. Jeg vet ikke hva de har i drik­ke­van­net i Welland, On­ta­rio, men jeg be­stil­ler her­ved en kas­se. Også skal jeg ta meg en slurk og ten­ke på at, om ikke an­net, kom det iall­fall noe bra ut av den­ne hel­si­kes pan­de­mi­en som fort­satt her­jer.

I et­ter­tid vil hel­dig­vis 2020 også hus­kes for året da Daniel Ro­ma­no skjen­ket ver­den et to­sif­ret an­tall ski­ver. «Men 9 er ikke to­sif­ret tall!», kan jeg høre gnu­ren­de fra et fjernt sted. Joa, greit nok, men du tror vel ikke Ro­ma­no har tenkt å gi seg med det­te i år? Uan­sett: For et pri­vi­le­gi­um å leve i hans sam­tid.

Og nes­te uke er Feed­back til­ba­ke for fullt, da også med om­ta­le av mu­sikk laget av and­re enn Daniel Ro­ma­no. Jeg lo­ver (la­ger lju­ge­kors, sånn for sik­ker­hets skyld).

Skiva slippes i alle strømmetjenester 18. september.