Filmanmeldelse:

«Eventyrlig vakker film om skjønnheten og udyret»

I «The Shape of Water» fortaper Guillermo del Toro seg i 1950-tallsnostalgi og melodrama, og leverer sin beste film på lenge.
SKJØNNHETEN OG UDYRET: Elisa (Sally Hawkins) faller for et amfibiemonster og starter med det en serie dramatiske hendelser i Guillermo del Toros eventyrfilm for voksne, «The Shape of Water». Foto: Twentieth Century Fox 
        
            (Foto: Kerry Hayes)

SKJØNNHETEN OG UDYRET: Elisa (Sally Hawkins) faller for et amfibiemonster og starter med det en serie dramatiske hendelser i Guillermo del Toros eventyrfilm for voksne, «The Shape of Water». Foto: Twentieth Century Fox  Foto: Kerry Hayes

Meksikaneren Guillermo del Toro er kjent for ikke å legge altfor mange bånd på seg, ei heller spare på spesialeffektene, når han inntar registolen.

Denne gangen har han tonet ned effektbruken til fordel for en vakker, øm og bittersøt kjærlighetshistorie mellom den stumme renholderen Elisa Esposito (Sally Hawkins) og et sjømonster (Doug Jones).

Les også: «Smertefullt om 22. juli 2011»

Elisas enkle liv består av hennes daglige dose onani i badekaret, kokte egg, musikaltitting med naboen og renholdsjobb på et hemmelig laboratorium.

Foto: Twentieth Century Fox 
        
            (Foto: Kerry Hayes)

Foto: Twentieth Century Fox  Foto: Kerry Hayes

Den dagen det kommer en skapning i form av et amfibiemonster til laboratoriet, får livet plutselig en ny mening for henne. Mens sjefen Richard Strickland (Michael Shannon) håper å dra nytte av skapningen, forelsker Elisa seg rett og slett i den.

Handlingen utspilles på begynnelsen av 1960-tallet, i en tid preget av kald krig og romkappløp mellom USA og Sovjetunionen.

Monsteret er hentet fra Sør-Amerika og nå håper amerikanerne det kan bli det nye våpenet mot sovjetrusserne som stadig vinner nytt terreng i kappløpet om å få det første mennesket ut i verdensrommet.

Les også: «Følsom og fargerik oppvekstskildring»

Mens Strickland torturerer monsteret i laboratoriet, prøver Elisa å bli kjent med det og vinne dets tillit.

Hun allierer seg med kollegaen Zelda (Octavia Spencer), naboen Giles (Richard Jenkins) og etter hvert Dr. Hoffstetler (Michael Stuhlbarg), for at monsteret skal få komme tilbake til sitt naturlige element igjen.

HAR EN PLAN: Duoen Elisa (Hawkins) og Zelda (Spencer) gjør alt for at monsteret skal slippe ut av fangenskap.
Foto: Twentieth Century Fox 

HAR EN PLAN: Duoen Elisa (Hawkins) og Zelda (Spencer) gjør alt for at monsteret skal slippe ut av fangenskap. Foto: Twentieth Century Fox 

At regissør Guillermo del Toro har en stor forkjærlighet for skrekkfilmer og musikaler fra 1950-tallet, blir vi minnet på gjennom hele filmen.

Elisa og Giles ser og lever seg inn i musikaler ustanselig på TV, og amfibieuhyret i skrekkfilmen «Creature from the Black Lagoon» fra 1954 har åpenbart vært en inspirasjonskilde for del Toros monster.

«The Shape of Water» har et melodrama- og B-filmpreg over seg. I del Toros 2017-talls innpakning blir det en hyllest til en forgangen sjanger, i moderne og påkostet produksjonsdesign. Dette er del Toro på sitt beste siden «Pans labyrint» i 2006.

Lille Sally Hawkins gjør en stor og heltemodig skuespillerinnsats i dette filmeventyret om skjønnheten og udyret, mens Michael Shannon nok en gang får spille det han kan best, psykopat.

«The Shape of Water» leder Oscar-kappløpet med hele 13 nominasjoner, blant annet for beste film, beste regi og beste originalmanus.

Svaret på om filmen blir stående igjen som den store vinneren får vi natt til 5. mars, under den 90. Oscar-utdelingen som finner sted i Dolby Theatre i Hollywood i Los Angeles. Blir det en eller flere Oscar-statuetter, er det høyst fortjent.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.