Siden 2006 har Tromsø internasjonale filmfestival arrangert årlige Stumfilmdager på Verdensteatret, en kino som for øvrig er bygget for stumfilm. Ifølge TIFF er dette den eneste festivalen i sitt slag i Norden.

Nå nærmer årets utgave seg, og fra torsdag 4. april til lørdag 6. april skal kinoen fylles med åtte lydløse filmer og levende musikk.

Nytt av året er et konsept hvor du selv kan velge filmen. Siste forestilling lørdag er den sovjetiske filmen «Mannen med filmkameraet». Alle i publikum får da tildelt hodetelefoner, og du kan da velge om du ønsker å høre lydsporet til artisten Jason Singh, eller to helt andre lydspor.

For dem som har hørt om konseptet «silent disco», hvor alle som danser selv kan velge musikk, er dette det samme – bare i en kinosal.

– Det er første gang vi gjør dette, og jeg vet ikke om noen har gjort noe lignende tidligere. I og med at vi viser «silent film», klarte jeg ikke få sammenligningen med «silent disco» ut av hodet. Dette måtte vi bare prøve. Det er noe veldig «samtidig» over det, og bidrar til å gi musikken litt mer plass, samtidig som man selv får velge, sier Martha Otte, festivalsjef i TIFF og programsjef for Stumfilmdagene.

Svingende gitarmusikk

Selv om dette er nytt, har festivalen faktisk gjort noe lignende tidligere.

– Da hadde vi tre visninger av filmen «Den andalusiske hund» med ulik type musikk hver gang, som for øvrig også vises denne gangen. Da fikk vi tilbakemeldinger på at det var som om man så tre ulike filmer.

SILENT FILM DISCO: Vokalartisten Jason Singh spiller musikk til filmen «Mannen med filmkameraet».

Første visning i år er tre korte filmer hvor Arktisk Sinfonietta setter musikken til. En av filmene er «Tromsø 1930» hvor du får se filmklipp om hvordan det var i Tromsø på den tiden. Åpningsforestillingen er «The Unknown» fra 1927 med livemusikk fra gitarduoen Les Frères Méduses og fiolinist Jennifer Choi.

– Dette har jeg hatt lyst til å få til i mange år, og vi fant en musikkløsning vi aldri har hatt før. Musikken kan på et vis minne litt om Django Reinhardt og det svinger veldig, sier Otte.

– Har du andre favoritter fra årets program?– Alle er mine favoritter, men vi har blant anet en utrolig artig tsjekkoslovakisk film som heter «The Lovers of An Old Criminal», som nesten ikke har vært vist noen andre steder. Det er en godbit av dimensjoner.

Mer interaktiv

– Hvordan synes du festivalen har utviklet seg fra 2006 og fram til i dag?– Vi har bestandig hatt et mål om å fremme mange ulike former for musikk kombinert med perler fra musikkhistorien. I år er vi mer interaktive en tidligere, for eksempel gjennom barnefilmforestillingen hvor dem som lager musikken bruker publikum å drive musikken fremover.

KLAR FOR NOK EN FESTIVAL: Det er ikke mange måneder siden TIFF gikk av stabelen. I begynnelsen av april er det duket for Stumfilmdagene.

For Otte er det viktig å lage visninger med film som folk vanligvis ikke ser andre steder.

– I tillegg er det noe helt spesielt med levende musikk, det er ikke å komme forbi at folk opplever det om noe helt annet enn en ordinær kinoforestilling, sier Otte.

ÅPNINGSFORESTILLING: Filmen «The Unkown» vises med flamenco og sigøynerjazz. FOTO: Stumfilmdager/arkiv