Albrigtsen har tidligere gitt ut albumet «The Contest» med bandet Clockwork i 2012, og har i band som orgeltrioen Albrigtsen/Formo/Østvang og Odd Steinar Albrigtsen Kvartett lenge vist seg som en flott komponist med stor sans for det melodiøse i jazzmusikken. På sett og vis har han sin basis i moderne nordisk jazz, men hans musikk har også islett av amerikansk jazz og latino (Spania og Latin-Amerika).

Det er kanskje også grunnen til at han har fått med seg tenorsaxofonisten Gianni Gagliardi fra Barcelona, men bosatt i Brooklyn, og som gjør strålende jobb sammen med resten av bandet. Der finner vi på altsax Kasper Værnes, kjent blant anna fra sitt samarbeid med Knut Værnes og Paal-Nilsen Love.

Pianisten Erlend Slettevoll har ei fortid i The Core og i samarbeid med blant andre sentrale jazznavn som Petter Wettre og Heidi Skjerve. I tillegg medvirker Trygve Waldemar Fiske på kontrabass og Tore Sandbakken på trommer.

Vi hører på dette albumet spennende samspill mellom de to saxofonistene og et solid komp.

Odd Steinar Albrigtsen synes jeg stadig vokser som gitarist. Vi hører det både i hans solopartier som er klare og distinkte og dynamisk lekre med en flott tone, men kanskje enda bedre i måten han fungerer i samspill med resten av bandet som blant anna sammen med Slettevolls piano i åpninga av låten «Hessdal» eller med saxofonene i avslutninga av samme, for å ta et par eksempler.

Albumet er innspilt i legendariske Rainbow Studio i Oslo og miksa og mastra i minst like legendariske Avatar Studios i New York av Katsuhiko Naito som også har produsert albumet sammen med Albrigtsen selv. Resultatet er en flott produksjon som støtter opp om de musikalske kvalitetene som ligger i «Mode».