Den sagnomsuste multiinstrumentalisten er en av landets mest genierklærte musikere, og har spilt og jobbet med alt fra Erik Bye og Elias Akselsen, via David Lindley og Vazelina Bilopphøggers til Øystein Sunde, Lobotomized og Kaizers Orchestra. Og mange hundre andre.

Om det å spille, om kinesisk vanntortur i lydform, om klarinettsoloer på flere timer og konserter og dans som varer i flere døgn. Om å fiske gjedde med Mike Patton i Faith No More, om å tisse på nakne menn liggende i pissoar og å reise rundt på den bulgarske bygda og dykke ned i bulgarsk folkemusikk, språk og kultur. Og selvsagt om rebellen Igor Stravinskij og verdien av å gå egne veier.

Stian Carstensen og Egon Holstad live på Bakrommet. Foto: Johannes Brøndbo

Vi snakker også om psykisk sykdom, psykoser, vrangforestillinger, selvmordstanker og å komme hel ut av det på andre siden, med musikk som åndelig krykke på veien. Vi snakket selvsagt også om tilblivelsen og arbeidet med hans kritikerroste mesterverk «Musical Sanatorium» (2021).

Og hvilket album vil en så musikalsk sammensatt mann ta med seg på en øde øy? Svaret får dere, som alltid, et stykke ut i samtalen.

Det er lettere å skrive hvilke instrument Stian Carstensen ikke behersker, enn å ramse opp alt han faktisk spiller. I podkasten, som vi spilte inn live på Bakrommet i Tromsø, hadde han med seg det han selv kaller for et hat-trick av utskjelte instrument, nemlig den hellige treenigheten trekkspill, banjo og sekkepipe.

Seansen med dette helt fantastisk morsomme, kule, varme og opplyste mennesket ble virkelig noe helt for seg selv, ikke minst var det stas å gjøre det foran et svært både entusiastisk og lydhørt publikum. Ikke minst da han dro frem alle tre instrumentene og lot det stå til.

Sjekk også spillelista under, som tar med det aller meste av det vi sveipet innom av musikk i løpet av samtalen.

Hør episoden i Spotify her

Hør episoden i iTunes her

Sjekk ut spillelista i Spotify her

Sjekk ut spillelista i Tidal her