Vi må først tilbake til 2003. Insomniafestivalen er inne i sitt andre år og booker et da rimelig ukjent bergensband kalt Datarock, som sammen med Mikal Telle, spiller på Kaos en svett lørdagsnatt i september.

Noen måneder senere slipper Datarock EP-en «Computer Camp Love», som for alvor markerer starten på det som har blitt en ganske så unik karriere i norsk sammenheng.

Bandet hadde i sin storhetstid 250 reisedøgn i året, låtene deres har blitt brukt i reklamekampanjer for både Coca-Cola og Apple, og de har spilt godt over tusen konsert spredt over 36 land på fem kontinent og som inkluderer noen av verdens største musikkfestivaler.

Kaos var et populært konsertsted fra slutten av 90-tallet til midten av 00-tallet. To måneder etter at Datarock spilte der i 2003, gjorde Røyksopp en overraskelseskonsert på samme sted. Foto: Jon Terje Eiterå

Tre konserter samme kveld

Det er nå over 15 år siden konserten på Kaos, som siden gikk under og gjenoppsto i 2009 som Bastard Bar. Det har vært relativt stille fra Datarock de siste åtte årene, men nå er det ting som skjer igjen.

I vår slapp de sitt første offisielle studioalbum siden 2009, og i høst legger bandet ut på sin første skikkelige turne på åtte år. Da står Tromsø på besøkslisten på nyåret som siste stopp, og det besøket blir noe ganske utenom det vanlige.

Godt og trangt: Bastard Bar har en kapasitet på hundre mennesker, og det er, ehm, intimt når det er fullt hus. I 2016 kåret iTromsøs lesere uteplassen til byens beste bar. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Først ble det annonsert en eksklusiv konsert på Bastard, hvor det kun er plass til 100 mennesker. Den ble utsolgt på under en time, og det ble dermed lagt ut billetter til en ny konsert samme kveld. Fredag ble det lagt ut billetter til en tredje konsert. Samme kveld.

– Altså, de gøyeste konsertene er de som innebærer i alle fall litt galskap, og dette er fullstendig galskap. Helt åndssvakt. Jeg har helt ærlig ikke hørt om noen andre som har prøvd på dette før, og det er kanskje en grunn til det, hvem vet, sier vokalist og primus motor i bandet, Fredrik Saroea, og legger uironisk til:

– For ikke så mange år siden spilte vi New York, Mexico City og Toronto på tre dager. Nå blir det tre konserter samme kveld i en liten kjeller i Tromsø. Det er helt utrolig artig.

Kakefyrverkeri

Han husker også konserten de spilte i lokalene for 15 år siden godt.

– Vi fikk beskjed under lydprøven om å gjøre oss ferdig kjapt, fordi de skulle vise fotball. Vi hadde også kjøpt sånn fyrverkeri man har på kaker som vi festet på gitarene våre, så det var det nærmeste vi kom pyroeffekter på den tiden, forteller Saroea.

Gira: Frontmann Fredrik Saroea er ekstremt klar for turne og gleder seg mest av alt til konsertkjøret i Tromsø 19. januar 2018. Foto: Gitte Johannessen/NTB

– Den gang var musikkscenen i Tromsø den eneste i Norge som kunne matche Bergen, og vi både har og hadde sterke relasjoner til byen. Dette er den perfekte plassen å gjøre noe så pass sprøtt som dette opplegget.

Tilbake til røttene

Han gleder seg til turneen. Datarock er i 2018 tilbake med sin opprinnelig besetning og oppfører seg, ifølge vokalisten, som ungdommer igjen som har bandøvinger hele tiden fordi det er gøy, ikke fordi at de må.

– Det blir nok feil å si at vi ble lei, men vi reiste mye mens flere av oss hadde små barn hjemme og vi ble slitne. Det var ikke så gøy lenger, så da tok vi oss en god pause og gjorde andre ting. Nå gleder vi oss alle til å reise ut igjen, og tromsøbesøket blir høydepunktet. Det sier mye om hvor vi er som band i dag, at vi har lyst og ork til å spille tre konserter på en kveld, mener vokalisten.

Personlig og minneverdig

Han synes det er bedre både for bandet og publikum at konsertene er utsolgte. Det bærer valget av lokalene de spiller i denne turneen preg av, men Bastard er fremdeles den minste scenen med god margin.

– Vi pleide å spille mye hjemmekonserter og på knøttsmå pønkersjapper da vi startet opp. Jeg husker spesielt en konsert i Zürich hvor stedet vi spilte på var mindre enn turnébussen vår. En annen konsert jeg husker godt var en hjemme-alene-fest vi spilte på i Melbourne i 2006 med elendig utstyr og altfor mange folk, mimrer vokalisten, og fortsetter:

– Det høres kanskje rart ut, men det er slike opplevelser man husker best. Jeg skal ikke lyve og si at det ikke var utrolig fett å spille på Reading og Leeds for flere titusener, men det å kun spille store konserter blir fort upersonlig. Du kommer inn med fly, kjører direkte dit du skal spille, spiller og drar videre igjen samme kveld. Du skaper verken vennskap eller minner på samme måte som når du overnatter hjemme hos en kompis av en bekjent og reiser rundt i en bil som er i ferd med å bryte ned.

Vant til fulle hus: Datarock har spilt mye og ofte i Tromsø opp gjennom årene. Her avbildet foran et utsolgt Driv i 2011.

Håper noen er like gal

De tre konsertene 19. januar vil heller ikke være identiske.

– Vi har en del låter som vi nok må spille på alle konsertene, men nå får vi en mulighet til å spille litt av det mer bråkete materialet vårt og vil benytte muligheten. Jeg vet ikke helt hvilke av de tre som blir mest bråkete, men jeg håper noen er gal nok til at de kommer på alle, sier Saroea.

– Jeg tror helt ærlig det ikke har gått helt opp for oss hva vi har bestemt oss for å gjøre. Vi får pakke med oss noen oksygentanker og ta med klesskifte, for det kommer helt sikkert til å bli vanvittig intenst, trangt og varmt der nede.

Drakt eller ei

Og mens vi er inne på klesskifte: I forbindelse med slippet av «Face The Brutality» tidligere i år, ble de karakteristiske røde joggedressene til bandet byttet ut med svarte. Om de stiller i rødt eller sort på Bastard i januar gjenstår å se.

– Det er vel en vis fare for at det blir ingen drakt i det hele tatt i løpet av kvelden da, sier Saroea humrende.

I 2010 spilte Datarock i sin røde drakter på Buktafestiavlen. Foto: Eirik Bjørklund

Konserten 22.30 er utsolgt, det er i skrivende stund noen få billetter igjen til konserten klokka 00.30 mens billettene til konserten klokka 20.30 ble lagt ut fredag formiddag.