Vi kjenner henne som en utsøkt sanger med jazz og latinamerikanske avleggere som hovedsjangrer. Med albumet «Gå, sveve» tar Marit Sandvik musikken i andre retninger, selv om vi også her kan høre spor av både jazz, bossanova og fusion.

Det er den oslobosatte tromsøværingen Brynjulf Bjørklid som står bak alt av musikk og tekster til dette albumet, og han tar Marit Sandvik med til mange musikalske uttrykk.

Det går fra det jazzlige til både mer typiske viseuttrykk, pop og country. Det kan kanskje høres litt sprikende ut. Men der Per Borten slet med å bære staur, har Marit Sandvik og hennes mannskap av musikere og medprodusent Øystein Norvoll på en fortreffelig måte klart å samle det som spriker.

De gjør det først og fremst ved å legge det meste inn i en country-sound med utstrakt bruk av elgitarer traktert av Øystein Norvoll, Stein Medby og Christoffer Nicolai Mathisen. Sistnevnte bidrar også med slidegitar som forsterker countryinntrykket. På en del av de 14 låtene tas det også i bruk blås med innslag av klarinett, horn og tuba, noe som utvider og skaper spenning i lydbildet.

Et solid komp med Dag Okstad på vekselvis el- og kontrabass og Tobias Solheim-Nilsen på slagverk gir et godt fundament i den høyst sangbare musikken. Enkelte steder bidrar også Finn Sletten med perkusjon.

Tekstene preges av mye lengsel; lengsel etter å komme seg ut i naturen, lengsel nordover, etter kjærligheten og ferieparadisene, enten de opplevelser de gir er å finne i her hjemme eller på Lesvos i Hellas.

Og Brynjulf Bjørklid, som fra før kanskje er best kjent som opphavsmann til «TIL-sangen», skriver bra. Han unngår stort sett floskler og klisjeer og kan overraske med fine og uventa bilder innimellom.

MARIT SANDVIK: Marit Sandvik gir ut albumet «Gå, sveve» med musikk og tekster av Brynjulf Bjørklid. Foto: Helge Matland