ISÁK – Hovedscenen, 26.08.2023

Da er det altså siste reis. Ha det. Takk for alt.

Men før Isák imploderer forventer jeg en eksplosiv avslutning, på det som blir trioens siste Tromsø-besøk.

Og før du kan si «Fosen» baklengs ti ganger på rappen kommer Ella Marie Hætta Isaksen sprettende ut på scenen. Kamplysten lyser ut av øynene hennes, idet kameramannen går for konsertens første close-up.

Til tross for energien fra bandets frontkvinne, blir det en litt «tungtrødd» start på konserten. De innledende låtene er ikke blant Isáks beste, og da trioen gjør låten de skrev til «Ellos eatnu»-filmen tenker jeg at de burde tatt seg råd til å leie inn noen korister, og droppet innspilte stemmer, for å gi dette mer konsertfølelse.

Men «Patience» får adrenalinet til å strømme for alvor. Daniel Eriksen, som står for vocoder og diverse elektronikk, rører knapt bakken. Trommevirtuosen Aleksander Kostopoulos er én tredel John Bonham, én tredel lykketroll, én tredel maskinell brutalitet.

Trioen Isák gjorde sin siste konsert i Tromsø under Rakettnatt på lørdag. Foto: Johannes Brøndbo

Nå er det fem år siden jeg så Isák første gang på Rakettnatt. Den gang var det glissent foran bakgårdsscenen ved Verdensteatret, tidlig på kvelden. I dag er det smekke, fette fullt på Prostneset. Festen er i gang for lenge siden, og stemninga vokser i løpet av kvelden.

Vi vet alle at Ella Marie er en fantastisk performer, men i kveld virker det som hun har noe ekstra som bare ut av systemet. Spørsmålet om Tromsø liker joik får kveldens mest positive og høylytte respons fra publikum.

– Jeg vil at dere alle nå skal kjenne etter, at vi står på samisk jord, responderer Isaksen. «Free Sapmi Land Back» står det i caps lock på t-skjorta hennes, og tolkningen av Mari Boines klassiker «Elle» er mektig.

Isaksens videreutvikling av joiken er slående i kveld, der hennes kontante stemme strømmer ut av et gigantisk lydanlegg. Uten å falle helt ned i naturklisjé-gryta, må vi kunne si at det er store krefter i sving under konserten.

Jeg tror at Fløya på andre sida av Tromsøysundet ville ha hjulpet Ella Marie med et gigantisk ekko under «Maze» – om bare noen hadde flytta det forbanna kystvaktskipet som blokkerer utsikten.

Det er emosjonell tyngde i disse låtene. Allikevel vil du både danse og synge med. Det tar skikkelig av under «In Comparison», og herfra og ut er det ikke mange på Prostneset som klarer å holde ræva i ro.

Også kamplysten eskalerer for hver låt. På tampen introduseres Isáks nyeste låt «Trespassing» som et stort fuck you til olje- og energiministeren (ref. Fosen), før Isaksen oppfordrer samtlige til å bruke stemmeretten om et par uker.

Jeg skal ikke spekulere i grunnen til at trioen går fra hverandre. Men etter denne konserten fremstår avgjørelsen som en stor tabbe, sett fra et publikumsperspektiv.

Under Rakettnatt 2023 beviser nemlig Isák nok en gang at de er et unikt band. De vil bli savnet.

Foto: Johannes Brøndbo