SOVEREIGN «Altered Realities» (Dark Descent Records)

Dette er et debutalbum jeg virkelig hadde sett frem til. «Ferskingene» har tross alt en farlig fin CV, i mange forskjellige typer band.

Slike nye bandkonstellasjoner funker allikevel ikke alltid, men i Sovereign har det åpenbart oppstått en helt ny energi. Det virker som om mange lyspærer har dukket opp i knollene til kvartetten med fartstid i blant annet Nocturnal Breed, The Konsortium, Jagged Vision, Den Saakaldte og Execration.

Det er en enorm intensitet i bunnen her. Vi serveres en serie elektriske eksplosjoner, som steker hjernen.

Sovereign har egentlig stappa altfor mange ideér inn i syv låter. Utrolig nok har den Oslo-baserte kvartetten klart å pusle sammen en helhet av alle bitene. Skal man tillate seg å være litt pompøs er «Altered Realities» egentlig et verk, av typen der man oppdager noe nytt fra hver vinkel og hver detalj man velger å fokusere på.

Dette er nemlig en ambisiøs affære. Musikken er progressiv, og utført med en plenty av teknisk finesse, men uten å brife eller overtenke. Bandets miks av thrash og death metal, samt en frisk spillestil, gjør at de skiller seg ut i sjangrene der mange søker seg tilbake til 80- og tidlig 90-tall for å finne de virkelige gullkornene.

Debutskiva til Sovereign er ingen retro-bonanza, men vi hører jo tydelige nikk til mange av ekstremmetallens pionerer gjennom disse sju sporene.

Enkelte riff får meg til å tenke på thrash metal-band med fingerferdigheter godt over normalt fagbrev-nivå, typ Sadus og Dark Angel. De tekniske finurlighetene til Death, og den bisarre seigheten i Morbid Angel er også med.

Jeg plukker altså opp en god, gammel amerikansk vibb – dog av den mørke sorten, da Sovereign ikke har noe tydelig blodsbånd til crossover- eller partythrash-banda Junaiten er kjent for å produsere.

Tommy Jacobsen og Vidar Fineidet bruker strengene til å skjære ut enorme mengder riffsnadder. Når selv en uskolert punkfaen som undertegnede sitter og gleder seg til soloene allerede på gjennomlytting nummer tre, fire og fem – da har gitaristene gjort svært mye rett.

Sangstilen til Simen Grong er som å høre en zombie på speed spy ut sine vrangforestillinger og morbide fantasier. Jeg mistenker allikevel at tekstene er langt mer intelligente enn nevnte karikatur skulle tilsi. Å formidle noe smart om lyrikken er dessverre vanskelig uten et teksthefte for hånden.

Trommeklaskinga til Cato Syversrud er en studie i når man skal gjøre lite utav seg, partiene man skal introdusere en overraskende taktart, og hvilke øyeblikk man skal løfte hele driten med lårhalsbrekkende breaks som får en til å måpe, så juble. Interessante bassganger som kveiler seg faretruende fremover, gjør at vi får litt snacks også i bunnen av lydbildet.

En annen lekker touch er den subtile bruken av synth, for å piffe opp atmosfæren innimellom de angripende gitarriffene. Synthen blir som pynten det er jævlig fristende å plukke av toppen, før man setter spaden i kaka.

«Altered Realities» er spilt inn av Ole og Silje Huleboer i Chaka Khan – studioet som nå er i ferd med å bli Oslo-alibiet til Morrisound i Tampa, eller Sunlight i Stockholm – bare at musikken som skapes i det norske studioet har et betydelig fetere sound enn de ovennevnte.

Det låter band, ikke computer av dette. Samtidig er det null grums i lydfilteret. Alle detaljene er godt hørbare, så metal-ørene mottar enorme mengder både juling og kos i løpet av 42 minutter i Sovereigns selskap.

Åpningssporet og «Counter Tech», som har et groove med seriøs pondus, er noe av det beste du kommer til å høre i 2024. Det 10 minutter lange avsluttende eposet «Absence of Unity» er som en serie av nedslag til 20 i stil. Og tror du jaggu ikke et svartmetallriff av typen «true norwegian» runder av hele greia?

Summa summarum: Dette er et svært variert album, spekket med lekre detaljer. Vi som liker vår metal hard, schtøgg og hårete – med norsk opphav som en fin bonus – lever allerede i gode tider. I «Altered Realities» blir vi attpåtil bortskjemte med en fornøyelsespark av ei skive, som tåler gjenhør igjen og igjen og igjen og … du skjønner.