Vi som 25. januar 2015 var til stede på konserten med Vokal Nord og det russiske tidligmusikkensemblet Pratum Integrum i Tromsø domkirke, fikk være med på en historisk begivenhet.

De to messene av den italienske komponisten Giovanni Benedetto Platti som var satt på programmet, hadde ikke vært hørt av et publikum på mer enn 200 år. Platti bodde og virka i Tyskland store deler av sin karriere, og stykkene Miserere i e-moll og Requiem i c-moll hadde nylig blitt funnet igjen i samlinga til Grev von Schonborn av Pratum Integrums kunstneriske leder, Pavel Serbin.

Etter den første framførelsen i Tromsø dro det norsk-russiske samarbeidsprosjektet ut på en liten turné som ble avslutta med en liveinnspilling av de to messene i Sofienberg kirke i Oslo.

Nå er resultatet tilgjengelig på plate. Og jeg synes fortsatt at det er nesten utrolig at noe kan vekkes opp fra en dobbel tornerosesøvn og ha en slik vitalitet.

Kvaliteten på denne glemte men gjenoppdaga musikken viser hvor tilfeldig det er hvilken musikk som har overlevd gjennom århundrene og hva som er blitt glemt.

Samarbeidet mellom Vokal Nord og Pratum Integrum var ikke nytt da denne musikken ble satt på programmet, og det er en lykke at dette fremste russiske tidligmusikkensemblet og et av Norges aller flotteste vokalensembler med barokk som en av sine spesialiteter, har funnet hverandre.

De matcher hverandre i kvalitet og synes å ha sammenfallende oppfatning av hvordan denne musikken skal oppfattes og framføres.

Pratum Integrum er utrolig godt samspilt, og det er en fryd å høre den lille besetninga med 10 strykere, en obo og orgel.

Vokal Nord, som ved denne anledning dirigeres av danske Lone Larsen, er et stort kor men likevel lite med for denne anledninga bare 18 sangere. Det er presist med stor homogenitet og flott klang og med en utsøkt balanse mellom stemmene.

For meg blir Plattis Requiem høydepunktet på denne utgivelsen.

Dødsmessa er overraskende friskt, og jeg husker at jeg tenkte da jeg hørte den første gang at er døden like lys og lett som Plattis Requiem, er den ikke noe å frykte.

Verket er nyanserik med tette harmonier i korsatsene. Men Vokal Nord og Pratum Integrum få det likevel til å høres enkelt ut med utsøkt melodiøsitet. Det er vemodig, men så usigelig vakkert.

Jeg frydes også over flotte prestasjoner fra sangsolistene, ikke minst sopranen som med sitt tidsriktige uttrykk har ei stemme som fra en annen verden. Imponerer gjør også de to bassolistene fra korets egne rekker, Hans Iversen og Rolf-Magne Schmidt Asser.

Det er også gjort en god jobb med opptak og etterarbeid som gjør dette til ei strålende plate.

Coverbilde