Tonje Unstad har gjort det igjen. Artisten som etter hvert må regnes som en naturalisert tromsøværing, har med albumet «Svermere» levert et nytt produkt som befester hennes stilling som en av våre viktigste visekunstnere. Tidligere har hennes utgivelser gitt henne to Spellemannpriser. Det er ikke noe som tilsier at hun skal komme dårligere ut med «Svermere».

Unstad er «ei av de der som driv med gitarspell og sang», fritt gjengitt etter en av tekstene på albumet. Hun har valgt den klassiske visesjangeren til å uttrykke seg i, og med hennes vektlegging av det tekstlige i sine sanger, passer det henne godt.

Hennes fjerde utgivelse «Svermere» er ei samling viser som formidler et større alvor, og som også eksponerer en ny og kanskje uventa sårbarhet. Akkompagnert av blant anna tonene fra et pumpende trøorgel, synger hun om akkurat dette på åpningssporet «Alle mine demona» hvor hun blant anna kommer inn på rollen som tobarnsmor. «Når æ holde mitt barn, min unge, og kjenne alle verdens fara tynge», heter det et sted i teksten. Men hun holder det vanskelige på avstand ved å «synge lystige tona førr alle sine demona».

Det ligger et vemod og lurer i mange av låtene, både tekstlig og musikalsk. Men likevel langt fra alltid. Sangen som skiller seg sterkest ut i så henseende, er avslutningslåten «Måsen i sildenota», en leken og humoristisk låt om å kaste seg ut i livsnytelsen uten tanke for noe anna, slik sildemåsen får sin siste paradisiske opplevelse før det hele er slutt.

I visesjangeren handler det ofte om å framheve tekstene. Tonje Unstad står støtt som historieforteller. Men det skjer ikke på bekostning av melodiene. Og hun er også en god sanger uten for mye fiksfakseri i framføringene.

Musikalsk har hun støtte fra strykerne i NOSO på flere sanger. En oktett fra Vokal Nord medvirker. Hun spiller selv gitar. Ellers hører vi Håvard Lund på klarinett, Håkon Mjåset Johansen på trommer, Trond-Viggo Solås på bass og Mikael Nilzén på tangenter.

Tonje Unstad har fått svenske Mikael Herrström til å produsere albumet, og skal ha sin del av æra for at «Svermere» er blitt et helhetlig produkt. Resultatet er stramt og flott. Det tekstlige er konsist og sangene får akkurat den instrumentelle bistand som skal til for å løfte dem musikalsk.

Herrström er kjent for samarbeid med artister som Ane Brun, Joachim Thåström og rockepoeten Stefan Sundström. Sistnevnte tok også turen innom Kysten Studio under innspillingene, og endte opp med å synge en kledelig duett med Tonje på nettopp «Måsen i sildenota».

Foto: Knut Aaserud