Med seg hadde de trommisene Wetle Holte og Christer Jørgensen. Sistnevnte medvirka også på forrige utgivelse. De to skal også være med på vinterturneen som åpner på Nordlysfestivalen mandag 28. januar.

Albumet har fått tittelen «Naimaka». Helt nord i Sverige, på grensa til Finland, finner man stedet Naimakka, kjent som Sveriges kaldeste plass. Her har Herborg Rundberg sine familierøtter på farsida, og med det signaliseres at også denne utgivelsen har i seg elementer av samiske musikktradisjoner.

Men «Naimaka» er, som forgjengeren, så mye mer enn det. I møtet mellom pianisten Herborg Rundberg og gitaristen Kristian Svalestad Olstad oppstår musikk i grenseland mellom samtid, tradisjon og improvisasjon som veves sammen til et genuint uttrykk som gjør Leagus til ei spennende stemme i ny norsk musikk.

I tillegg til de allerede nevnte instrumentene, spiller også Olstads velgjennomtenkte bruk av elektronikk en stor rolle i det totale musikkbildet, og innimellom bryter Rundbergs vokal opp det som i hovedsak er en instrumental utgivelse.

«Naimaka» innholder egentlig overraskende mange rolige låter med en utsøkt vekt på de melodiske elementene i musikken.

Det betyr imidlertid ikke at duoen utnytter at de har tatt med seg to slagverkere i studio. De gir styrke i bygginga av dynamikk og særpreg både i enkeltlåter og i albumet som helhet.

I min anmeldelse av «Lea Áigi» karakteriserte jeg albumet som et nordlig mesterverk. «Naimaka» lever opp til forventningene fra debuten.

Leagus: Herborg Rundberg og Kristian Svalestad Rundberg. Foto: Helge Matland