«Jeg er den av medlemmene som vet absolutt minst om bandet. Men jeg kan google litt.»

Bandet bærer navnet hans, men SMS-en fra Lars «Zugly» Gulbrandsen viser at bassisten er vant til at frontmann Ivar Nikolaisen, og de andre gutta i The Good The Bad and The Zugly (GBZ), tar seg av intervjuene.

46-åringen kjører tog som dagjobb, men har gjennom 30 år tilbrakt kveldene på scener og i øvingslokaler for en rekke av landets tøffeste rockband. Vi snakker her om en av norsk rocks sanne kultfigurer, med en imponerende band-CV.

Selvfølgelig måtte Feedback få mannen i tale før konserten under Buktafestiavlen.

– Jeg foretrekker å spille på klubbscener, men Tons of Rock i forrige måned var dritbra. Vi har visstnok aldri spilt for så mange. Jeg må jo stole på han som sto og telte, og sa at det var 10.000 der, flirer Lars.

– Du har spilt mange klubbkonserter i Tromsø, men hvilket forhold har du til Buktafestivalen?

– Det er alltid fete bookinger der, men det er dritlangt unna, og ofte kaldt og jævlig. Men jeg har noen kompiser her i Oslo som bruker å dra på festivalen.

Politi og bordtennis med The Hives

Torsdag blir faktisk første gang GBZ spiller i Telegrafbukta, etter å ha stått på plakaten i to år hvor koronapandemien satte en stopper for festivalmoroa.

I 2013 spilte bandet riktig nok under festivalnachspielet på Driv. Den konserten ble stoppet av politiet, som fryktet at ivrige publikummere skulle rive den gamle kåken på Bangsundbrygga i fillebiter.

– Men jeg fikk i alle fall spilt bordtennis med The Hives backstage den gangen, sier Lars.

Zugly trekker frem en konsert tidligere samme år, som hans suverent beste Tromsø-minne.

– Den gigen vi spilte på Blårock sammen med Haraball og Die A Legend var et jævlig fett punkrockshow. Det «peaka» virkelig den kvelden!

Lars har tidligere spilt i blant annet The Abusers, The Wonderfools, Hellride og Datsun. Sistnevnte band, som ble frontet av Kristopher Schau, spilte i sin tid en Tromsø-konsert som ikke gikk fullt så bra.

– Etter den konserten, som jeg tror var på utestedet Kaos, la Kristopher ned bandet. Det var helt krise, haha. Jeg husker at vi skulle spille «Just To Get Away» (av Poison Idea), men midt i det der trommebreaket ga bare Magne (Vannebo) helt opp, og sluttet å spille.

– Sier vi må slutte når han bikker 50

– Etter 30 års fartstid som utøver av rock, hva er det beste med å spille i band?

– Konserter, og når man lager nye låter – det er fett. Øving – det er drit kjedelig, sier Lars.

– Er øving det verste med å spille i band?

– Nei, det er å sitte i bilen. Det føles som om det er minst åtte timers kjøretid, uansett hvor vi skal spille. Bæring av utstyr etter konsert er også kjedelig. Ambisjonsnivået mitt var i utgangspunktet å få noen andre til å kjøre bandbilen. Nå er ambisjonsnivået å få noen andre til å bære utstyret, men jeg tror ikke vi kommer helt dit. Vi har faktisk en låt som heter «Before and After Rock» om akkurat det der.

GBZ, med Zugly i front, avbildet for cirka 10 år siden. Foto: Pressefoto

– Jeg har inntrykk av at du bidrar en del med låttitler og tekster i bandet. Stemmer det?

– Jeg har noen dumme ordspill som noen ganger kommer til nytte. Jeg lagde litt låter på de første skivene, men det har blitt mindre nå. Eirik (Melstrøm) er mye flinkere til det der, og nå lager han sikkert 80–90 prosent av musikken. Men ingen tror at Eirik spiller i bandet! Og det samme skjedde da han spilte i Kosmik Boogie Tribe. Bare forrige helg var vi på festival, og da kom ei dame bort og spurte meg om låtene. Jeg pekte henne videre mot Eirik, men hun trodde ikke på at han spilte i GBZ.

– Er det planer om å gjøre noe med noen av dine «gamle» band?

– Jeg hørte fra Kåre (Joao Pedersen) at noen i Frankrike ville gi ut plate med The Abusers, så han spurte om jeg hadde noen gamle innspillinger liggende. Men jeg vet ikke hva som skjer med den greia. Abusers spiller live cirka annethvert år, men vokalisten sier at vi må slutte når han bikker 50. Jeg er 46 og han er vel 48 nå, men jeg mener at når man har gjort dette tullballet så lenge – da er det ingen vits å slutte.

Meldte alle for å fylle rock-bule

– Hvordan var det å vokse opp og spille i band på Harestua i Hadeland, som nå har blitt et nærmest mytologisk sted i Rock-Norge siden så mange band har sitt opphav der?

– Jeg er riktig nok fra Grua, som er 10 minutter unna, men da jeg begynte i 7. klasse på Harestua var allerede Kåre & the Cavemen skikkelig rockestjerner der. Da gikk de i 9. klasse. Jeg begynte i The Abusers da jeg var 16, etter å ha sett dem spille den kuleste konserten noensinne. Da spilte Knut (Schreiner) trommer, og jeg tror alle bortsett fra vokalisten kom kliss nakne på scenen. De hadde sikkert vært i Oslo, og sett Anal Babes gjøre det samme, sier Lars – og fortsetter:

– Kim (Skaug) i GBZ, som er 10 år yngre enn meg, sier at Kåre Joao og Knut Schreiner var som Harestuas Noel og Liam Gallagher. Da Kim gikk på ungdomsskolen der, var mora til Knut rektor. Han brukte å gjøre ugagn med vilje, slik at han ble sendt til rektors kontor – bare for å kunne spørre henne hvordan det gikk med Knut, haha.

– GBZ er vel det mest suksessrike av alle banda dine. Så hvordan er det å stå på store festivalscener, etter å ha stort sett spilt på trange klubber gjennom en mannsalder?

– Jeg setter jævlig stor pris på det. Med Wonderfools klarte vi kanskje å fylle Last Train i Oslo, men bare etter at jeg hadde sendt tekstmeldinger til alle på telefonlista mi. Og da hadde 50 av dem spurt om å bli satt opp på gjestelista, selv om det bare kosta 50 spenn å komme inn. Så for meg er det jævlig fett at folk jeg ikke kjenner kommer på konsertene, men jeg skjønner ikke helt hvordan det har skjedd. Musikken er ganske lik slik den var med tidligere band, men den er kanskje lite grann bedre?

– Jeg innbiller meg at du har brukt samme bassgitar gjennom flere av disse banda.

– Ja, jeg tror jeg kjøpte den i ’98, eller noe. Jeg har hatt den på sånn der gitarverksted noen ganger, og nå jeg fikk beskjed fra bandet om at jeg måtte skifte bånd på bassen. Folka som jobber på gitarsjappa ristet bare på hodet da de fikk den inn.

Forventer snøvær

– Du nevnte Anal Babes tidligere. Hører du selv linken mellom GBZ og den nokså ville og farlige Oslo-rocken på tidlig 90-tall?

– Ja, vi startet jo opp bandet med ønske om å være oppvarmingsband for Turboneger. Det skjedde aldri, men vi fikk varme opp for Gluecifer da de spilte i Spania – og det var dritfett. Fanklubben Turbojugend er riktig nok veldig glade i GBZ, og flere av medlemmene derfra kom da vi spilte noen skikkelig kule klubbkonserter i Tyskland forrige måned, sier Lars.

– Du har vært en flittig bidragsyter til den såkalte skandirocken. Hvilket forhold har du egentlig til det begrepet?

– Vi i bandet har prata om det, men er nok ikke helt sikker på hva skandirock er for noe. Dregen (The Hellacopters/Backyard Babies) var kanskje en sånn typisk skandirocker, med sminke og greier. Men skandirock var liksom bare kult i tre år eller noe, i bransjen og media.

– Du er ikke bare et kjent tryne innen norsk punkrock, mens også avbildet på platecover av både Kosmik Boogie Tribe og Tromsøs egne Die A Legend. Hva er greia med dét, egentlig?

– Haha, ja. Jeg fant noen gamle bilder hjemme hos faren min, som jeg la ut på Facebook. På ett av dem sto det «boogie» på genseren min, og da ville Morten (Lunde) bruke det på ei Kosmik Boogie Tribe-skive. Die A Legend tror jeg kicka på ett av bildene på grunn av skateboard-greia. Og dette er jo bare veldig kult for meg, siden begge er jævlig bra band.

– Hvilke forventninger har du til Bukta-konserten nå på torsdag?

– Jeg forventer at det blir jævlig kult, og så regner jeg med at det selvfølgelig snør! Om bandet er for sent ute til en spillejobb, sier vi alltid at vi ble stående fast i en snøstorm. Og i Tromsø kan vel dette for en gangs skyld finne på å stemme. Vet du når Treholt spiller, forresten?

– Jeg tror det er lørdag.

– Faen. Jeg må bare si at det er et kick-ass navn og band. Men jeg skal i alle fall prøve å få med meg Cult Member på torsdag.