Marit Sandvik & Nova Onda har som band holdt det gående i en fem års tid, og debuterer nå på plate med albumet «Flor» som kobler sammen strålende musikalske bidrag fra lokale musikere med brasilianske tradisjoner.

Marit Sandvik – vokal, Øystein Norvoll – gitar, Ola Asdahl Rokkones – saxofon, Eirik Fjelde – keyboards, Morten Stene – bass og Simen Iversen Vangen – trommer og perkusjon.

Bandet tar et solid grep om både sine tolkninger av mer eller mindre kjente brasilianske sanger og presentasjonen av egenkomponerte låter hvor også norske tekster kobles sammen med de brasilianskinfluerte tonene.

Som blant anna i åpningslåten «Stille dag», eller sangen som hedrer den brasilianske fotballstjerna Garrincha, som tar sambaen inn på stadion gjennom sine finter og lekende elegante behandling av ballen.

Og litt av Garrinchas måte å utføre sitt spill på, finner vi igjen hos Marit Sandvik og musikerne i Nova Onda. Det er lekende og effektivt det de holder på med.

Marit Sandvik har i ei årrekke stått på scenen som jazzsanger og komponist på internasjonalt nivå, med flere utgivelser bak seg og har stor anerkjennelse i både inn- og utland. Hun leda bossa nova-bandet Bossa Nordpå i 12 år, der jazzgitaristen Øystein Norvoll også var et av medlemmene. Norvoll på sin side har turnert med en rekke nasjonale og internasjonale jazzmusikere.

Trommeslageren Simen Iversen Vangen har bodd i Brasil, og har siden tatt en mastergrad i brasiliansk musikk. Mange kjenner ham også som trommeslager i Madrugada.

Pianisten Eirik Fjelde og bassisten Morten Steene gjør begge stor suksess med neosoul-bandet

The band called Oh, mens saxofonisten Ola Asdahl Rokkones kombinerer sitt virke som klassisk solist

med symfoniorkester og som jazzmusiker i forskjellige konstellasjoner.

Musikernes breie erfaringer fra forskjellige stilarter gir lytteren en artig, udefinerbar og uhøytidelig blanding av brasilianske jordnære, livgivende rytmer og europeisk og nordisk kunstmusikk og jazz samt verdensmusikk.

Resultatet er luftig, elegant og personlig i uttrykket.

Musikerne får på den ene sida presentert seg som solister og på den andre sida inngår de i et tett, komplekst samspill med skrevne ensembleparti. Det hele framføres med lekenhet og presisjon, med spennende detaljer i strålende linjer som binder musikken sammen.

«Flor» er innspilt i Kysten Studio i Tromsø og produksjonen som Marit Sandvik og musikerne i Nova Onda selv har stått for, bidrar så avgjort til den elegansen som preger denne utgivelsen fra A til Å.

Brasiliansk og beslekta musikk er verdensmusikk i ordets beste betydning, det er musikk som mennesker over hele verden kjenner seg igjen i. Den appellerer direkte både til hjerte og kropp.

Brasiliansk: Marit Sandvik og resten av mannskapet i Onda Nova. Foto: Carl Christian Lein Størmer