THE GOOD THE BAD AND THE ZUGLY

Telegrafbukta, torsdag.

Skulle man kategorisert musikken til The Good The Bad and The Zugly (GBZ) utelukkende på bakgrunn av introtapen deres, ville man trodd de var tidenes seigeste progband, med verdens lengste låter.

Først tre minutt ut i settet er de i gang med egen musikk, og det etter å ha dundret ut Vazelina Bilopphøggers’ «Mann fra Hadeland», og en samplevoldtatt utgave av Ennio Morricones «The Good, the Bad and the Ugly» (subtilt!), deriblant Egil Hegerbergs «Hvor er Satan nå når dere trenger han som mest?»-klassiker fra Spellemannpris-utdelingen i 1999.

Så kommer de ut. En spradende Zugly i front etterfølges av hele bandet, hvor frontfigur Ivar Nikolaisen løper inn til slutt, sånn cirka 10 centimeter over bakken, med noen speisa solbriller, caps og en hvit, gul og rød Cheeze Doodles-jakke. Han ser ut som en boms som har sneket seg inn på afterski. De ser helt nydelige ut.

Allerede i andrelåten reiser de tilbake til debutskiva, med knyttneven «Call the Cops», den andre låten i norsk rock som tar utgangspunkt i Turbonegers Pål Pot Pamparius’ liv og levnet. De angriper publikum, og låtene dundres ut.

Så er det snakking. Ivar Nikolaisen er glad i å snakke, noe han selvironisk harselerer med, men han holder den uskreven dealen denne delen av konsert krever, nemlig at det man sier er morsomt og/eller bra. Og han er jævlig morsom, konserten gjennom.

Når du tror han flørter uhemmet med Tromsø, kommer det alltid en fornærmelse på slutten, og sånn holder han på hele konserten gjennom. Ikke minst vekker det latter og hurrarop når han erklærer Tromsø som den eneste byen i Norge som klarte å holde på skandirocken, takket være multer, mygg og klamydia.

Men det er jo for faen rock dette handler om. Hard, kontant farlig og underholdende rock. Mye er selvsagt gjort når man har Norges beste frontfigur, men her er det null som er overlatt til tilfeldighetene.

Eirik Melstrøm på lead- og Kim Skaug på rytmegitar er helt suverene, og rytmeseksjonen deres er sjukt stramme, med Magne Vannebo på trommer og hans partner in crime Zugly på bass, sistnevnte et skue, der han vekselvis smiler og ruller tunga som en propell ute av munnen.

Det som kommer etter breaket i «I Lied About Being a Hardcore Man», når de slakker ned takten og alle fire korer bak Ivar, og to gitarer måker ut et øs av fuzz, er det som å høre Turboneger i sine velmaktsdager, mellom «Ass Cobra» og «Dudes». Og det er minst like bra. Dette minuttet alene kunne vært gitt ut som et kunstverk.

Det kule med den enormt energiske og harde avarten av rock GBZ spiller, er at de også er veldig melodiøst. De har så forbanna bra låter, og energien smitter gradvis mer og mer over i publikum. Semihiten «Vik bak meg Satan» funker knallbra, selv om en heseblesende Ivar må trekke pusten og legge vokalen en oktav under studioversjonen, for å hente seg inn. For det er en sliteseier han ror i land. Her får de ingenting gratis, tidlig på kvelden, og på den største scenen.

Til slutt må han selvsagt ut i publikum, der han løftes opp og bæres rundt, liggende på rygg mens han synger. Det er vakkert å se på, og folk gliser bredt over hele sletta. De avslutter med «Nowhere to Go» fra debuten, en låt som er så catchy at jeg glad jeg ikke spiller i rockband, for da hadde jeg kastet gitaren i ren frustrasjon og misunnelse. Og hvilke andre rockband i landet kommer unna med å spille Andrew Gold som utro? Svar: Ingen.

Stakkars alle som ikke liker rock, pleier jeg å tenke etter slike konserter. Ja, jeg tror jeg har tenkt nøyaktig den tanken etter hver gang jeg har sett dem. De er farlig bra nå, som de alltid har vært. Og det er kult at de mestrer formatet på den største scenen. Men en i en ideell verden (den blir jo aldri ideell), hadde jeg helst sett dem i Paradisbukta. Da hadde det tatt helt fyr. I stedet må vi nøye oss med en dritbra konsert og en sterk femmer. Ikke gærent, det heller.