NORDNORSK JAZZENSEMBLE + ARVE HENRIKSEN: «Kaipu» – Teaterkaféen, 31.01.2024 (Nordlysfestivalen)

Det blir stadig større fokus på samiske uttrykk på konsertscener rundt omkring. Og godt er selvfølgelig dét.

Noen artister viderefører gamle tradisjoner, mens andre drar musikken i helt nye retninger. Jeg tror begge deler er viktig.

Men for mange av oss er dessverre kvensk musikk, samt store deler av selve kulturen, langt mer diffus materie. Kveldens artistbukett hadde derfor en voksen oppgave: Å vekke til live det som har gått tapt gjennom generasjonene, og i tillegg kanskje så noen frø inni hodene til andre artister med sunn nysgjerrighet og ørene på stilk.

For hva er egentlig kvensk musikk? Akkurat hva du vil det skal være, er vel svaret jeg sitter igjen med etter konserten i den romslige kaféen på Hålogaland Teater.

Her får vi en miks av folketoner, salmer og skillingsviser med nyskrevne tekster, ført i pennen av kveldens sanger, Frida Lydia Hansen. Alt sammen fremført i improvisasjonens ånd.

Den visuelle settingen får meg til å stoppe opp, idet jeg passerer dørstokken. Scenen nemlig borte. Bandet sitter i sirkelformasjon, ikke blant publikum, men i publikum. Dette, kombinert med at høyttalerne er plassert rundt oss, gjør konserten til en unik opplevelse.

Sanger og tekstforfatter Frida Lydia Hansen Foto: Knut Åserud / Nordlysfestivalen

Man sier ofte at musikerne er langt inni bobla, om den kollektive intensiteten gjør at man mister koll på tid og sted. Her vi alle inni den samme bobla. Båndet mellom musikerne og publikum blir sterkere av at vi alle sitter og kikker på hverandre, med en viss utsikt til den non-verbale kommunikasjonen innad i ensemblet.

Frida Lydia Hansen synger med både varsomhet og kraft, mens trommeslager Aleksander Kostopoulus nærmest er å regne som et enmannsorkester.

Å kalle Arve Henriksen landets fremste trompetist vil selvfølgelig generere litt motstand – i alle fall innenfor visse jazzkretser. Men ingen kan bestride viktigheten av hans bidrag denne kvelden.

Henriksen er da også en attraktiv medspiller. I albumformatet har han nylig gjort glimrende samarbeid med Harmen Fraanje og Berke Can Özcan. Og trompetistens bidrag på senjaværing Benjamin Mørk sitt fantastiske «The Valleys», fra 2021, klinger fortsatt godt i ørene.

Denne onsdagen blåser Henriksen varsomt liv i bålet, der det trengs. Det er fristende å kalle trompetisten en minimalismens mester. Sannheten er vel heller at han gjør maksimalt ut av hver tone og hvert pust.

Trompetist og bandleder Arve Henriksen. Foto: Knut Åserud / Nordlysfestivalen

Henriksen vrir også litt på knottene – og bistår dermed den digitale kapellmesteren Louisa Palmi Danielsson – der det ellers jordnære lydbildet trenger noen lette, elektroniske sjokk.

Overraskende nok, tar han også rollen som showman. I tillegg til å dirigere bandet involverer Henriksen publikum, og ber om deltakelse fra oss oppmøtte.

Det er mye humør i og rundt sirkelen. Musikken er tidvis sørgmodig og mørk, men ensemblet lager fest hver gang de får muligheten til å leke seg litt. Eller skøye litt – noe Arve Henriksen ikke er redd for å gjøre.

Jeg aner ikke hvem som plukker ut den stadig skiftende besetningen i Nordnorsk Jazzensemble, men vedkommende har definitivt teft for gode konstellasjoner. I kveld hører vi et A-lag med folk som har vidt forskjellige ekstremferdigheter, i tillegg til instrumenter. Men alle har den viktigste ferdigheten: Å lytte til sine medspillere, og bidra med akkurat passe mye eller lite til å gjøre musikken uforutsigbar, levende og underholdende.

Dette ble en jazzkonsert der samtlige bandmedlemmer fikk både lov og rom til å kose seg skikkelig – noe som smittet over på oss tilhørere. Gjennom en drøy time fikk vi høre mange flotte sololøp, men det som traff hardest var musikernes fokus på den underliggende nerven i låtene.

Jeg håper denne konserten ble spilt inn, eller kanskje aller helt filmet – med tanke på den høyst spesielle dynamikken som oppsto mellom ensemblet og tilhørerne, i gryta midt på gulvet. Kudos til arrangøren for å tilrettelegge for en så annerledes konsertopplevelse, både i form og innhold.

På scenen:

  • Arve Henriksen – trompet, elektronikk

  • Frida Lydia Hansen – vokal

  • Svein Schultz – bass

  • Viktor Wilhelmsen – gitarer

  • Mariann Torset – orgel

  • Aleksander Kostopoulos – trommer, perkusjon

  • Adrian Danielsen – keyboard, piano

  • Louisa Palmi Danielsson – elektronikk, effekter