Nå gis konserten ut på plate, under tittelen «Live 1965».

– Det er artig at folk har interesse for dette i dag. Man får jo en liten stolthetsfølelse, sier Pussycats’ gitarist og låtskriver Trond Graff.

Det er Trondheimsbaserte Backstage Records, ved musikkarkivaren Terje Nilsen, som gir ut plata.

Ifølge Nilsen, som har gitt ut en lang rekke samleplater med norsk rock, blir den kommende Pussycats-plata det første livealbumet med et norsk band fra 60-tallet.

– Konserten på Bellevue ble tatt opp av en som het Johnny Wilhelmsen, en lokal Tromsø-musiker. Enka hans ga oss lov til å gi ut opptaket, mot at han ble kreditert på omslaget, sier Nilsen.

På plateomslaget nevnes det at lyden på konsertopptaket blir litt «dunkel» mot slutten. Grunnen er at hysteriske fans kastet seg inn mot scenen, og begravde opptaksmikrofonen i skjerf og luer.

Traff Kjelsberg på HT

Ideen til konsertplata kom i 2007, da Nilsen besøkte Hålogaland Teater.

– PA-anlegget til Pussycats sto på lager der, og vi ble enige om at det skulle blir overdratt til Rockheim – der jeg jobba den gangen. Så forteller plutselig Sverre Kjelsberg meg at han har et opptak av The Pussycats, gjort på 60-tallet, sier Terje Nilsen.

GIR UT PYSSYCATS: Rockhistoriker Terje Nilsen. Foto: Privat

For et par år siden plukket Nilsen opp tråden, med Trond Graff.

– Vi fikk fiksa litt på opptaket, og Trond og jeg ble skjønt enige om at denne konsertinnspillinga er an historisk interesse, sier innehaveren av Backstage Records.

Høsten 1965, da opptaket ble gjort, var The Pussycats ute på en Norgesturné full av kontroverser. I deres egen hjemby ble bandet rett og slett nekta å spille.

– Vi fikk ikke lov til å leie et eneste lokale i Tromsø. Pussycats ble ansett som pøbler og langhåra pakk, som var en fordervelse for ungdommen, av byens alvorlige menn i mørke dresser, sier Trond Graff.

Ble overfalt i salen

Redninga ble en senere svært kjent tromsdaling.

– Da kom Arthur Arntzen til oss, og sa at vi kunne spille på scenen i kinoen der han var sjef. Han var verdens greieste fyr. Mild, men rett på sak, sier Pussycats-gitaristen.

Sammen med Arthur Arntzen ble The Pussycats enige om å donere alle billettinntektene fra konserten til ett spesifikt formål.

– Vi satte alle pengene inn på sperret konto, øremerket et fremtidig kulturhus i Tromsø – der alle artister skulle være velkomne, sier Graff.

PUSSYCATS-GITARIST: Trond Graff husker spesielt én episode godt fra konserten på Bellevue Kino i oktober 1965. Foto: John Strandmo

Det var ville tilstander på kinoen i Tromsdalen, da byens egne rockestjerner endelig «kom hjem». Trond Graff fikk bokstavelig talt føle hysteriet på kroppen.

Pussycats-gitaristen hadde bygget en sender festet i en såpeboks, som gjorde at han kunne spille «trådløst», og beveget seg ut i salen under bandets instrumental-hit «Ebb Tide».

– Jeg gikk opp langs det som var venstre side av salen for publikum. Planen var å gå rundt, og ned på andre sida, slik at jeg med perfekt timing skulle være tilbake på scenen idet låten var ferdig, sier Graff.

Men da gitaristen runda hjørnet øverst i salen, ble det stopp.

– Det reiser seg ei lita berte på 15–16 år, som roper «jeg elsker deg», og kaster seg over meg. Jeg hørte at det knaset i høyttalerne, og såpeboks-senderen var helt knust. Jeg fikk aldri liv i den igjen, så nå er den utstilt på Rockheim-museet, humrer han.

Jørn og Steinar slapp ikke inn

Pussycats’ svenske manager, Sven Ekroth, hadde bestemt at Pussycats måtte lage egne låter – ikke bare spille andre band sine hits. Jobben som komponist ble gitt til Trond Graff, men på liveplata fra Bellevue består repertoaret – med to unntak – kun av coverlåter.

– Mine låtvalg kom ikke alltid med på konsertene, da de andre i bandet stemte imot meg. Derfor er det «gammelrepertoaret», og ikke så mange egne Pussycats-låter med på plata. Det var ansiktene og navnet Pussycats som solgte, sier Graff.

To Tromsø-artister som senere ble svært populære, ble stående på utsida av Bellevue da The Pussycats spilte sin nå legendariske konsert.

– Jørn Hoel og Steinar Albrigtsen bodde like ved kinoen, men var ikke gamle nok til å komme inn. De ble nysgjerrige da de hørte all skrikinga og hylinga, og kikket inn gjennom et nøkkelhull under konserten.

Dropper digital utgivelse

15. september slippes «Live 1965», men to dager før stiller Trond Graff opp på Big Dipper Records i Oslo for å signere plater. Dit kommer også nevnte Jørn Hoel og Steinar Albrigtsen, pluss Terje Nilsen og Pussycats-biograf Per Kristian Olsen, for å snakke om bandet og albumet.

PLATEOMSLAG: Slik ser den kommende liveplata med The Pussycats ut. Foto: Backstage Musikkformidling

De som ønsker å lytte til plata digitalt, via strømmetjenestene, vil bli skuffa. Plata gis nemlig kun ut på vinyl.

– Jeg opplever at det er en voldsom interesse for LP-plater nå, og konserter som denne er viktige å dokumentere, sier Terje Nilsen i Backbeat Records.

Albumet inneholder også et hefte med tekster, der nevnte Per Kristian Olsen har stått for forordet. En rekke bilder fra konserten, tatt av Tromsø-fotograf Knut Stokmo, er inkludert.

Garanterer ikke nytt opplag

«Live 1965» kan fort blir et objekt for samlere, da plata kun er trykket opp i 300 eksemplarer.

– Vil du trykke opp et nytt opplag, om albumet selger ut raskt?

– Kanskje, sier Nilsen.

Under intervjuet med iTromsø røper Trond Graff at han eier et personlig kassettopptak fra en Pussycats-konsert på Sortland, i 1965 eller 1966, men at denne ligger i en eske han ikke helt vet hvor befinner seg.

– Her er det vel mulighet til å gi ut en «oppfølger»?

– Det har vært mye rykter om flere Pussycats-opptak, men noen må faktisk finne dem først, humrer Terje Nilsen.