Svani, Ra-Shidi, Fredrik E og Andreey – de tre siste fra og/eller boende i Tromsø – slapp gjennom nåløyet til juryen bestående av de velkjente musikerne Aggie Petersson, Jon-Erik Boska og Nasra Ali Omar.

Talentene har blitt plukket ut gjennom «Cloud Exit»-programmet – et samarbeid mellom festivalen, Talent Norge og Sparebanken Nord-Norges kulturnæringsstiftelse – som er inne i sitt siste virkeår.

– «Cloud Exit» ble i 2016 startet av Gaute Barlindhaug og Christian Hollingsæter, fordi det manglet et støtteapparat for nye, unge talenter innenfor elektronisk musikk. Elektronisk musikk faller ofte utenfor de klassiske sjangerne, og det eksisterende støtteapparatet. Gjennom «Cloud Exit» får de utvalgte talentene et OK honorar for å spille på Insomnia – som igjen skal kunne brukes til kjøp av instrumenter, programvare og så videre. Den viktigste biten i programmet er kanskje at talentene kobles opp mot mentorer for å utvikle seg som artister, sier daglig leder i Insomniafestiivalen, Gjøa Orheim.

– Har du eksempler på mentorer, og deres funksjon?– Mentorene er etablerte elektronikaartister. I fjor ble Third Attempt koblet opp mot Charlotte Bendiks, Elina Waage Mikalsen med Per Martinsen, og Rudi Eide i Baanan mot Stockhaus. Vi blander oss ikke opp i hva mentorene og talentene gjør, men er interesserte i deres målsettinger og hva de ønsker å utvikle. Dette prosjektet betaler lønn til mentorene, pluss reiseutgifter for noen av talentene.

Talent Norge og Sparebankens kulturnæringsstiftelse står for 140.000 kroner hver, i årlige tilskudd til «Cloud Exit».

– Hva skjer nå som kulturnæringsstiftelsen er nedlagt?– Så langt har vi ikke tenkt, i og med at inneværende år er det siste for «Cloud Exit». Men vi håper å finne nye løsninger for dette. I år fikk vi veldig mange søknader til «Cloud Exit» – fra hele Norge, men også fra utlandet. Disse har vi ikke kunnet vurdere, siden det er et krav at artisten skal ha tilhørighet i Nord-Norge, men pågangen viser jo at det er et enormt behov for prosjekter som dette.

Insomniafestivalen er som helhet tuftet på internasjonal utveksling av artister, som også de utvalgte talentene også vil nyte godt av, ifølge Orheim.

– Vi jobber med å eksponere artistene for vårt internasjonale nettverk. Et eksempel på dette, er vårt samarbeid med Friday Milk i Nord-Russland, hvor vi gikk sammen og søkte om penger fra Barentssekretariatet for en utveksling av artister. Her forlanger vi at også «up and coming»-artister er en del av utvekslingen. Third Attempt dro i fjor til Russland for å spille, i tillegg til Charlotte Bendiks og Per Martinsen, og vi har fått støtte til å gjøre det samme i år. I år får vi også besøk av delegater fra over ti festivaler i Norden og resten av Europa – og disse får muligheten til å se våre artister. Hvert år inviterer i tillegg Insomnia talenter med til CDM-festivalen i Berlin, der de får deltatt på workshops, nettverksbygging og sett konserter. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt artist å utvikle sin egen karriere, men vi er her for å gi dem et spark i ræva.

Tromsø-bosatte Andrea Conradsen alias Andreey er en av de utvalgte talentene for 2018.

– Å bli plukket ut i talentprogrammet er en mye større deal for meg, enn å spille på Insomnia. At folk har lyttet til materialet jeg sendte inn – som besto av DJ-mikser og musikk jeg selv har laget – og hørt potensialet gjør meg stolt. I tillegg får jeg cash til å kjøpe meg eget utstyr, som er viktig, sier hun.

Conradsen gleder seg til selve mentordelen av «Cloud Exit».

– Jeg håper å få et godt forhold til min mentor, slik at jeg kan få feedback fra noen med kompetanse som tar meg på alvor.

– Spiller du kunstmusikk eller dansemusikk?– Begge deler! Kanskje vi sier dansbar kunstmusikk – eller kunstig dansemusikk, hehe. Når jeg bruker fysiske instrumenter beveger musikken seg i skillet mellom rock, improvisasjon og noise. Det går også en del i synthesizere og programvare, og den elektroniske biten er basert på rytme, men ikke nødvendigvis forutsigbar rytme. Jeg er også DJ, så konserten min på Insomniafestivalen blir det brukt fysiske instrumenter, som glir over i et slags DJ-sett.

23-åringen, som opprinnelig er fra Leirfjord i Nordland, mener Tromsø er en bra by for unge som vil holde på med elektronisk musikk.

– Jeg oppsøker ikke så veldig mye forskjellig, og er glad i å «nerde» for meg selv, men Tromsø er jo en elektronikahovedstad. På Cafe Cirka er de veldig flinke til å plukke opp nye folk som trenger et sted å spille, og det er mange muligheter. Ellers tror jeg mye er opp til en selv, eget engasjement og initiativ. Jeg har tilgang på øvingsrom med instrumenter i og med at jeg går på Kunstakademiet her i Tromsø, men Tvibit er også et supert sted å komme og øve gratis.