Tommy Ose, Gjøa Orheim og Silja Sletten deler på bookingjobben for Insomniafestivalen. Fra 24. til 26. oktober inviterer de for 18. gang til dans, konsert og fest.

Denne uka presenterte Tromsø-festivalen, som fokuserer hovedsakelig på elektronisk musikk, de ni første navnene til høstens festival:

  • Tim Hecker (Canada)

  • RAMZi (Canada)

  • Hauschildt & Ratté (USA/Canada)

  • Bendik Giske (Norge)

  • Easter (Norge/Tyskland)

  • Bamba Pana & Makaveli (Tanzania)

  • Nihiloxica (Uganda)

  • Juliana Huxtable (USA)

  • Buttechno (Russland)

– Insomnia er nå å regne som en veteran blant norske festivaler, men nostalgifaktoren er lik null på programmet deres. Hvorfor?Tommy: – Vi kaster oss ikke på gjenforingsbølgen, som mange andre festivaler, og sånn sett skiller Insomnia seg litt ut fra mengden. Vi ønsker å hente nye ting, og ikke booke de samme artistene på nytt. Denne røde tråden har gått gjennom festivalen i alle år- Hvis du vil se hva som rører seg, som nødvendigvis ikke enda har «breaka» eller blitt mainstream, kan du komme til oss.

Gjøa: – Og vi opplever jo at en del artister som har spilt hos oss «breaker» senere.

Hildur Gudnadóttir og Chris Watson, skaperne av filmmusikken til den hyperaktuelle tv-serien Chernobyl, er blant flere eksempler på dette. De spilte nemlig på Insomnia i 2015 og 2016.

LES OGSÅ: – Bølgen av Tromsø-techno skjedde mot alle odds

– Det har skjedd mye siden oppstarten i 2002. Er det fortsatt riktig å kalle Insomnia en nisjefestival?Tommy: – Vi har kanskje et større navn utenfor Tromsø, enn her i byen. Vi ønsker jo selvsagt at mange tromsøværinger kommer på festivalen, men vi har ikke noe mål om at alle publikummerne skal like all musikken. I programmeringen prøver vi å finne artister med bred appell.

Gjøa: – I «bred appell» tenker vi først og fremst sjangermessig – ikke nødvendigvis store navn som alle kjenner til. Vi har artister som heller mot for eksempel pop eller hip hop, men i tillegg beveger seg innenfor elektronisk musikk.

– Er det noe som annerledes med årets festival, sammenlignet med tidligere utgaver av Insomnia?Gjøa: – I år har vi en bølge av afrikanske artister på festivalen.

Tommy: – I Uganda er det noen flinke folk som har starten labelen Nyege Nyege Tapes. Derfor har veldig mye av den afrikanske dansemusikken har kommet som en bølge innover Europa, der artister har blitt booket til klubb- og danseorienterte festivaler. Dette har gitt hele det elektroniske musikkfeltet en ny energi, nye impulser, og et spark i ræva.

Nihiloxica Foto: Presse

Gjøa: – Tommy var selv i Uganda under Nyege Nyege-festivalen i fjor. «scouter» nye artister Festivalstaben er hvert år ute i verden, for å hente artister til Tromsø. Gjennom hele året er vi ute og «scouter» nye artister på de største og mest eksperimentelle festivalene i Canada, Russland, Polen og ellers i Europa.

Tommy: – Men i har ikke noe kriterium om å kun booke artister vi selv har sett live. Mange av våre likesinnede festivaler er opptatt a å være tidlig ute med nye artister. Dette slår begge veier: Noen ganger booker man artister som virkelig setter spor etter seg, mens andre ting kommer og går. I Insomnia plukker vi på sett og vis artistene som vi synes er best fra store, internasjonale festivaler med innflytelse.

LES OGSÅ: – At folk hører potensialet gjør meg stolt

Gjøa: – I bookingen holder vi en tett dialog med våre samarbeidspartnere i Europa. Vi snakker med staben i andre festivaler om enkelte artister de har sett live, før vi booker dem til Tromsø.

– Hvis dere må trekke fram én artist fra dagens programslipp – hvem blir det?

Gjøa: – Bendik Giske er et nytt og spennende norsk navn, som må nevnes. Konsertene har er utrolig fysiske, og å regne som performance.

Bendik Giske Foto: Benjamin Whitley

Silja: – Jeg så Bendik Giske spille en veldig, veldig bra konsert under en festival i Østerrike – så jeg stemmer i på den. Det han gjør på scenen er en kraftanstrengelse. Han spiller saksofon, men samtidig har han en mikrofon på strupen som skaper en veldig fin effekt.

Tommy: – Jeg mener at folk som sier at de er interesserte i musikk må se Tim Hecker. Han er blant de mest kjente elektroniske musikerne i dag, etter å ha holdt på i rundt 15 år. I sitt nåværende prosjekt har han jobbet med musikere som spiller tradisjonelle japanske instrumenter, der han blander inn sitt elektronisk uttrykk. Det skaper en spennende dialog mellom to forskjellige musikalske universer og tidsepoker.

Tim Hecker Foto: Presse

– I tillegg til fokus på nye artister, hva er den røde tråden i festivalprogrammet?Tommy: – Det skal være en sjangermessig variasjon. Musikken strekker seg fra ambient og eksperimentell musikk, via pop og elektronika, til hard dansemusikk og techno. Samtidig er vi ikke fremmed for å dra inn andre ting, som for eksempel dronerock. Men i år orket dessverre ikke Sunn O))) å kjøre den store traileren sin fylt av amper helt opp til Tromsø, hehe.

Silja: – I tillegg vil vi holde døra åpen mot øst. De to siste årene har vi drevet kulturutveksling med Russland.

Insomniafestivalens internasjonale samarbeid bidrar også til å sende lokale og andre norske artister i retur, til festivaler i utlandet.

Gjøa: – Vi fungerer som en slags musikkeksportør av norsk og nordisk musikk, som vi er ekstremt stolte av. Gjennom vår aktivitet har flere norske artister fått nye muligheter utenlands.

Tommy: – Vi ønsker å ta verden til Tromsø, og Tromsø ut i verden.

LES OGSÅ: Musikkintervjuet: Per Martinsen – De kalte meg «grand old man» allerede som 25-åring

Denne ukas artistslipp utgjør cirka en tredel av årets festivalprogram. I løpet av sommeren offentliggjør Insomnia en ny bolk artister. Satsingen på workshops og seminarer skal også videreføres under den 18. utgaven av Insomniafestivalen.

Gjøa: – Dette vil offentliggjøres når det er helt klart. Vi skal ha både paneldebatt og seminarprogram på lørdagen, som er åpen og gratis for alle, der teknologi i samfunnet er det overordnede temaet. Det blir workshops både på Tvibit og Kurant visningsrom. I tillegg kommer utstilling på Kunstmuseet, og en spesialkonsert på Small Projects som jeg tror vil skape stor interesse.

Tommy: – Workshopene våre skal være åpne, og ha bred appell. Temaene skal gjerne trekke folk også fra andre musikksjangere. Det bli ikke fem gubber som sitter i et rom og lodder elektronikk, hehe.

Billettene til Insomniafestivalen 2019 er nå i salg.