Rakettnatt 2019

Flink låtskriver – urutinert konsertartist

Hilde Skaar har bevist at hun kan lage hits, men dette ble aldri noe ordentlig festivalshow.
Hilde Skaar lager enkelte iørefallende hits, men fremsto ikke som noen stor konsertartist, ifølge vår anmelder. 
        
            (Foto: Håkon Steinmo)

Hilde Skaar lager enkelte iørefallende hits, men fremsto ikke som noen stor konsertartist, ifølge vår anmelder.  Foto: Håkon Steinmo

Rent musikalsk er hun er vanskelig å forveksle med bergensbandet SKAAR, selv om de pussig nok deler samme navn. 21 år gamle Hilde Skaar spiller nøye destillert elektronisk pop, som passer perfekt inn i Rakettnatt-profilen. Og Førde-kvinnen har allerede gjort seg bemerket som en svært habil låtskriver.

Hvordan disse ferske artistene med få låter i katalogen håndterer en scene og et sånn passe interessert festivalpublikum, vet man aldri - uansett hvor mye talent de har vist i studio. For Skaars del, ble denne konserten både og.

Rent vokalt, har de åpenbart ikke trengt å jukse i studio. 21-åringen har en stemmeprakt de fleste artister kan misunne henne. Stemmen har likevel en tendens til å drukne litt hver gang hennes medspillere trøkker til litt ekstra på sine respektive instrumenter. 

Skaar lever seg inn i låtene sine, men viser lite personlighet i sin fåmælte kommunikasjon med publikum. Jeg hadde forventet litt mer «star power», i og med at vi snakker om utadvendt, bombastisk pop.

Trioen som backer Skaar gir musikken litt mer liv enn studioinnspillingene, selv om deler av kompet er på boks. Jeg så i alle fall ikke snurten av keyboardistene eller koristene vi hørte gjennom hele konserten. 

Utover i konserten begynner dessverre låtene å føles forutsigbare. De mangler også identitet – et eller annet som gjør dem annerledes enn gjennomsnittet av den typiske P3-popen. Den refrengsterke hiten «24» pumper litt liv i opplevelsen midtveis, men disse 45 minuttene føltes vel så mye som en gjennomkjøring av Skaars låtmateriale, som et ordentlig festivalshow.

Når Skaar og bandet bestemmer seg for å spille to veldig rolige låter på rappen, drukner musikken delvis i babling fra majoriteten av publikum – som åpenbart hadde mistet interessen for hva som foregikk på scenen. 

Hilde Skaar og hennes band fremsto som urutinerte konsertartister, selv om samtlige medlemmer viste seg som gode musikere. 

Fortsetter Skaar å lage iørefallende hits som sistenummeret «Higher Ground» får hun nok allikevel flere sjanser til å overbevise fra scenekanten – både i Tromsø og andre steder. Sterk treer.