Hungry John og Reidar Larsen på Skarven:

Et aldri så lite gjestespill

I dag hever ingen på et øyenbryn hvis en kjent artist dukker opp som gjest på innspilling eller scenen. I 1990 var det nok til å endre hele opplevelsen.
ET GJESTESPILL: Reidar «Mr. Blues» Larsen ved tangentene, mens selveste «Hungry John» står for vokal og munnspill på Skarven i oktober 1990. Backingband er svenske Blues Bag, visstnok et av Sveriges beste bluesband på denne tiden. Arkivfoto: Frank M. Rossavik? 

ET GJESTESPILL: Reidar «Mr. Blues» Larsen ved tangentene, mens selveste «Hungry John» står for vokal og munnspill på Skarven i oktober 1990. Backingband er svenske Blues Bag, visstnok et av Sveriges beste bluesband på denne tiden. Arkivfoto: Frank M. Rossavik? 

– Alt var såre vel: pilsen gled ned og bandet holdt mål. Men noe ekstraordinært var det ikke akkurat. En grei kveld på Skarven, med et greit svensk bluesband og grei stemning, skrev «Tromsø» den 21. oktober 1990.

Det var ikke rare beskrivelsen journalist Frank M. Rossavik ga av Blues Bag, et av brorfolkets beste bluesband på 80-tallet – «en potent trio fra Stockholm som har spilt blues før».

Da var det godt at Norge hadde egne blueshelter å stille opp med og som tilfeldigvis befant seg i byen.

LES OGSÅ: Tvunget til å bli musiker

Overraskelse på gang

– Vi har en overraskelse på gang, hehe, Hungry John og Reidar Larsen er ute her. De kommer etter pausen, hvisket krovert Erling Gustavsen til vår journalist.

– Tuller du?, var svaret.

«Sten, Lennart og Hans» avsluttet kveldens første sett til høflig applaus.

– Knapt var svenskene på plass igjen etter pausen, før Norges to største bluespersonligheter fra henholdsvis Stavanger og Bergen tuslet opp på scenen: Reidar Larsen satte seg ved pianoet og Hungry John tok seg av munnspillet. Plutselig var den greie svenske trioen utvidet til årets opplevelse på Skarven.

LES OGSÅ: Gjorde comeback som 65-åring

Inkluderende bluesjam

La oss innse det: bluesen er kanskje den mest inkluderende musikksjangeren vi har. Og selv om en «bluesjam» kan være kleine greier, unngikk de den fellen denne kvelden:

– For å kunne improvisere sånn som disse gutta gjorde må man være på bølgelengde med felles blueshjerte. Da publikum gløttet opp fra glassene og skjønte hva som skjedde, kunne femmannsbandet nemlig på en fortryllende måte bluesrocke oktobernatten via «Big Fat Mama» og «Johnny B. Goode» og i det hele tatt fram til klokken to, omtrent, tror vi, da det var slutt.

LES OGSÅ: Med personlige demoner i bagasjen

Inflasjon i gjestespill

John Magnar «Hungry John» Bernes og Reidar «Mr. Blues» Larsen – artistnavn er tilsynelatende viktig innenfor bluesen – har begge satt sitt merke på norsk blues. Hungry John fikk navnet sitt da han levde på «loffen» og arbeidet som gatemusikant i England på 70-tallet. I 1975 stiftet han Bergen Blues Band, et av Norges mest innflytelsesrike bluesband – ikke minst på grunn av Hungry Johns dynamiske tilstedeværelse på scenen.

Slike gjestespill er fansens drøm, men i dag har det nesten gått inflasjon i dem. Mens fem gjesteartister i dag er knapt nok til å selge en singel, var det i 1978 fremdeles så sjelden at det endret konsertkvelden fra «helt grei» til «årets opplevelse».

LES ALLE Feedbacks musikkminner.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.