Drama og Creation:

Norges første boyband?

På 80-tallet fantes det vel knapt et pikerom uten en plakat med «Muffe» og «Gækki» på veggene. Det kan alle «Beliebers» spørre mødrene deres om.
BOYBAND?: Det strenge svaret på Feedbacks spørsmål må nesten bli både «nei» og «ja». Drama vokste fram organisk blant venner, men Creation forekommer mer som et forsøk på å tjene penger på de to kjekkeste i bandet. Bildet er tatt i Tromsø, men vi vet ikke nøyaktig når. Foto: Ronald Johansen 

BOYBAND?: Det strenge svaret på Feedbacks spørsmål må nesten bli både «nei» og «ja». Drama vokste fram organisk blant venner, men Creation forekommer mer som et forsøk på å tjene penger på de to kjekkeste i bandet. Bildet er tatt i Tromsø, men vi vet ikke nøyaktig når. Foto: Ronald Johansen 

ELLEVILL FANS: Både Drama og Creation måtte ty til ekstra sikkerhetsvakter for å tøyle fansen. Foto: Ronald Johansen 

ELLEVILL FANS: Både Drama og Creation måtte ty til ekstra sikkerhetsvakter for å tøyle fansen. Foto: Ronald Johansen 

Foto: Ronald Johansen 

Foto: Ronald Johansen 

Foto: Ronald Johansen 

Foto: Ronald Johansen 

Foto: Ronald Johansen 

Foto: Ronald Johansen 

Pressefoto. 

Pressefoto. 

Pressefoto. 

Pressefoto. 

1 / 7

Derfor blir det personlig i dag. Da Per Kristian «Muffe» Indrehus og Geir Olav «Gækki» Bøkestad herjet som verst imponerte de nemlig ikke bare jenta som jeg selv var svak for, men også alle andres jenter. Og det uten at de kunne spille en tone!?! Blodig urettferdig, syntes vi rockerne hjemme i Brønnøysund.

Uten at vår himmelstormende harme hjalp noe særlig. Tenåringsjentene elsket både Drama – duoens første popband – og Creation, duoen de startet etterpå. At de gikk til et lite sympatisk søksmål mot sine tidligere bandkamerater for rettighetene til navnet «Drama», førte bare til økt medieeksponering. Lite av den negativ. Rettferdigheten kunne ikke vinne. Syntes vi.

LES OGSÅ: Måtte søke barnevernet for å få spille

Hundenavn

Men det kunne «Muffe» og «Gækki», bare de ble kvitt klengenavnene som plateselskapet hadde gitt dem.

– Jeg er 23 år og da synes jeg ikke det er særlig kjekt å bli tilkalt med et hundenavn. Den tida er forbi. Jeg skal fortsette å samarbeide med Geir Olav Bøkestad. Ikke med «Gækki», sa Indrehus til «Nordlys» den 6. desember 1988 om deres nye popeventyr, duoen Creation.

Hans musikalske karriere startet sju år tidligere da vennegjengen hans startet Drama. Indrehus var eldst med sine 17 år, mens resten var 15 da debutskiva «Breaking Away» kom ut i 1982. I 1983 slapp de ut «High Time» før navnerettighetene ble et problem.

– Jeg er ikke stolt over den delen. Vi var unge og blitt ganske høy på oss selv, sa Indrehus til «Varden» 21. januar 2018 og antydet at det fram til da bare var Treholt-saken som hadde fått lignende pressedekning.

LES OGSÅ: – Klart det gikk sterkt psykisk inn på meg!

«Halvsjus» påvirkningskraft

Ingen av partene brukte navnet «Drama» etter rettssaken. hvor Tor Erling Staff representerte de andre bandmedlemmene. «New Drama» og «Creation» forfulgte sine egne karrierer en kort stund før de slo seg sammen i 1987 igjen. Og avsluttet ferden i 1989. Igjen. Creation ble forsøkt gjenopplivet i 1997. I 2006 kom samleplata «Drama & Creation 1981-2006» ut.

Drama ble norgesstjerner ved hjelp av NRK-programmet «Halvsju», men det var vel ingen som kunne ha spådd hysteriet som oppsto rundt «Muffe», »Gækki», «Perry», «Stikka», «Ollie» og «Tommie» (Tomas Siqveland fikk visstnok aldri et klengenavn, men vi ønsker ikke å holde ham utenfor).

LES OGSÅ: «Norsk rocks amasone»

20 vakter foran scenen

– Det var et program alle så, og hadde en enorm påvirkning om publikum likte det de hørte. Jeg får spørsmål om hvordan vi klarte å treffe så bra med stilen den gang. I fare for å virke litt høy på pæra, må jeg si at vi var med på å definere den, mener Indrehus i 2018.

Så populære var de at arrangørene måtte stille med minst 20 vakter foran scenen for å beskytte bandet. Mens fanbrevene strømmet inn.

Verken «Muffe» eller «Gækki» forlot musikkverdenen for godt etter at det ble stille rundt dem og fortsatte med musikk. Geir Olav Bøkestad sto for eksempel bak 90-tallets smurfeplater (og mange andre slagere). Per Kristian Indrehus arbeider i dag som salgssjef ved Ælvespeilet, kulturhuset i Porsgrunn.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.


iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.