«Søte små tsjekkerinner» tok Tromsø med storm

Faktisk var hele Norge så sulteforet på kultur etter andre verdenskrig at dirigent Karen Ostrá og hennes 27 kvinners store orkester fikk se sin drøm gå i oppfyllelse.
APSOLUTT SISTE GANG: Karen Ostrá og hennes jentejanitsjarorkester tok Tromsø med storm og spilte flere konserter her i byen før de dro videre til Bardufoss. Faksimile fra «Tromsø» 7, august 1946 og arkivfoto 

APSOLUTT SISTE GANG: Karen Ostrá og hennes jentejanitsjarorkester tok Tromsø med storm og spilte flere konserter her i byen før de dro videre til Bardufoss. Faksimile fra «Tromsø» 7, august 1946 og arkivfoto 

GJENNOM TROMSØS GATER: Et bilde av en av Karen Ostrás tsjekkerinner på vei gjennom Tromsøs gater. Faksimile fra "Tromsø" 2. august 1946 

GJENNOM TROMSØS GATER: Et bilde av en av Karen Ostrás tsjekkerinner på vei gjennom Tromsøs gater. Faksimile fra "Tromsø" 2. august 1946 

1 / 2

For vi håper at det var dette hun mente, da den norskfødte danske dirigenten den 15. november 1940 snakket med den britiske avisa Daily Telegraph:

– Drømmen min er en stor turné i nord med hele orkesteret mitt. Du vet, jeg vil gjerne vise frem hjemlandet mitt med tsjekkisk musikk.

-------------------------------------------------------------

Nederst i saken finner du lenker til tsjekkisk musikk.

-------------------------------------------------------------

Allerede i 1945 ankom de landet – en invasjon som fikk en helt annen mottakelse enn den i 1940.

LES OGSÅ: Da Emmylou Harris kom til Tromsø og ble skremt av en narviking

Endelig til Tromsø

– Etter atskillige anstrengelser er det nå lyktes å få det kjente tsjekkerinneorkesteret til å gi konsert her i byen, sa arrangør Ernst Jacobsen til «Tromsø» 25. juli 1946.

Anstrengelsene skyldtes nettopp at Ostrá med janitsjarorkester var i overkant populære. Så etterspurt var de at Ostrá måtte kutte besetningen i orkesteret fra 35 til 27 på grunn av husspørsmålet.

– Det vil også by på vansker her i byen. De som kan skaffe plass til en eller flere av de små tsjekkerinner bør derfor melde fra snarest.

LES OGSÅ: Slik gikk det da «Bønna» flyttet til Oslo for å satse på musikken

Rett fra båten på podiet

Selv om musikerne var «små», øyensynlig både i størrelse og alder med en gjennomsnittsalder på 18 år, etterlot de seg et storveies musikalsk inntrykk i byen:

– De tok oss med storm alle disse søte, små tsjekkerinnene, og det til tross for at de hadde hatt 3 døgns anstrengende reise bak seg og kom rett fra båten opp på podiet og gav to konserter, skrev Ragnvald Graff (1915–1983) for «Tromsø» 2. august 1946.

LES OGSÅ: «Det fineste man kan gjøre med klær på»

Selv om de var i byen for å spre tsjekkisk folkemusikks evangelium – og da særlig fra Moravia – var det konsertens andre avdeling, tilegnet moderne jazz, som fenget vår anmelder mest:

Tusenvis av beundrere

– Damene avslørte seg etter tur som fremragende solister som ikke bare trakterte ett instrument, men opptil 3 forskjellige, og det til tross for den unge alder.

Dirigenten selv trakterte visst fem i tillegg til at hun hadde en stemme som fenget tsjekkerne med sin «melankolske tristhet». I sitt adopterte hjemland var hun like kjent for sine jazzkonserter i hvite aftenkjole som for konsertene med sitt pikeorkester i tradisjonelle folkedrakter.

– Tusenvis av mennesker hadde allerede beundret denne kvinnelige dirigenten, blond og slank, med øynene til et barn, bak dirigentens konsoll, og bukket under for rytmen i hendene og kroppsbevegelsene, skriver den tsjekkiske skribenten Asmodej.

For å sette det på spissen, var dette jenteorkesteret 40-tallets svar på Spice Girls. Graff gikk så langt som å foreslå å gi dem fast jobb i Tromsø som et «kvinnelig divisjonsmusikk-korps» med ukentlig konsert i Musikkpaviljongen.

LES ALLE Feedbacks musikkminner.

Vi har ikke funnet opptak av Karen Ostrá, men Moravianka – Original Mährische Blaskapelle – og Vladimir Pffefer spiller innenfor samme sjanger.



The Moravians har et litt mer oppdatert lydbilde og blander tradisjonell hornmusikk med country.


Marta Topferova sprer også gjerne tsjekkisk folkemusikk til nye lyttere, men hennes vokale stil er langt fra like masete som polkamusikken.