Det er stort å begynne på skolen. En ny verden venter, med lek og læring. Det er spennende og nytt. Det er glede. Det er skummelt.

Foreldrene kan gjøre mye for å lette overgangen. Spesielt for barn som er sjenerte og som gruer seg, er det lurt å bruke skolens uteområde i fritida. En kan søke å bli kjent med andre barn og foreldre. Det vil hjelpe mye om barnet har en venn og kjenner uteområdet. Ved siden av læreren vil dette bli trygghetspunkter for barnet.

Noen foreldre kan ha dårlige erfaringer fra sin skolegang. Det kan være lett å overføre dette på barna slik at de får negative forventninger.

Barn utvikler lettere trivsel og god holdning til skolen om foreldrene snakker positivt om skolen og viser interesse for de aktiviteter som skjer der.

Når en snakker med barn i denne alderen er det lurt å stille spørsmålene slik at en går inn i situasjonene, feks.: Da dere kom til fjæra, hva skjedde da? Når dere satt rundt bordet på SFO, hvilken mat fikk du spise da? Dette hjelper barnet til å huske, og gjøre det lettere å fortelle. Det er vanskeligere for barn å svare når spørsmålet er: Hvordan gikk det på skolen i dag?

Bruk også tid med barna på sengekanten om kvelden. Det er gjerne på denne tiden av døgnet barn er mest tilgjengelig følelsesmessig, og lettere kan fortelle både om hyggelige og vanskelige ting.

Se også: Grep den første skoledagen

Helsestasjonen har møtt mange av barna og foreldrene allerede. Skolestartundersøkelsen tilbys alle. Her får helsesøster inntrykk av barnet gjennom samtale, lek og aktiviteter. Vi får inntrykk av motorikk, språk og sosiale evner, det gjøres syns– og hørselsundersøkelser. Legen foretar den kroppslige undersøkelsen.

De fleste utvikler seg fint. Noen har nedsatt syn eller hørsel. Andre har vansker med motorikk, noen har adferdsvansker i varierende grad. Helsesøster tilbyr henvisning til øvrige kommunale tjenester og til spesialisthelsetjeneste.

For lettere adferdsproblemer kan helsesøster, i oppfølgingsavtaler, veilede foreldre til hensiktsmessig håndtering av dette. Ofte anbefales egne foreldrekurs, kjent som De Utrolige Årene, eller vi henviser til barne– og ungdomspsykiatri.

Tenk deg at du er ny på en stor arbeidsplass og skal jobbe der 9 timer hver dag. Det er en omveltning. Fem– eller seksåringen blir sliten av alt det nye. De har derfor ekstra behov for søvn, sunt kosthold og av støttende voksne rundt seg.

Mer informasjon finner du på www.fug.no

DELTA I DEBATTEN: Har du gode råd angående skolestart?