- Russen bør være ekstra nøye når de skal kjøpe bil eller buss, sier Helene Falch, regiondirektør i Forbrukerrådet.

- Ofte er det deres første bilkjøp, og de fleste har ikke sertifikat for bil, og i alle fall ikke buss. Når du ikke engang kan prøvekjøre, er det viktig å få hjelp til å vurdere tilstanden på kjøretøyet, påpeker hun.

Bilproblematikken lå på topp over hva Forbrukerrådet hjalp folk med i 2011, og mest problematisk var det når privatpersoner handlet seg imellom

Russebiler er gjerne resultatet av mange års forventninger og ikke minst sparing, og da kan det sikkert være fristende å knipe inn noen kroner her og der. Det man imidlertid ikke bør spare på er en salgstest hos for eksempel NAF.

På Forbrukerrådets nettsider ligger en tilstandsrapport som man kan benytte seg av.

Og en kjøpskontrakt, noe bare to av tre nordmenn inngår, kan vise seg uvurderlig skulle det oppstå tvister.

- Det er en stor tabbe å droppe kontrakt. Uansett hvor ærlig og velmenende kjøper og selger er, så er det nå en gang slik at folk misforstår hverandre. Bruk derfor Forbrukerrådets kontrakt, få alle løfter skriftlig, så dere unngår å komme på kollisjonskurs om hva som er avtalt. Hos Statens vegvesen kan du undersøke om årsavgiften er betalt, advarer Helene Falch

På Forbrukerrådets nettsider kan man finne et forslag til en bruktbilkontrakt.

Ifølge Falch bør de som skriver under på kontrakten være over 18 år, eller få foreldrene deres til å godkjenne avtalen.

- Det gjelder også interne avtaler som definerer ansvaret mellom deltagerne på bilen, opplyser Falch.

I tillegg bør man huske at det kan være skjulte mangler ved bilen, nemlig i form av økonomiske heftelser.

- Det finner du ut av ved å sjekke hos Brønnøysundregisteret. Der finner du ut om det er gjeld på bilen, og om namsfogden vurderer å hente den. Heftelser følger nemlig bilen, og ikke eieren. Har du kjøpt av en svindler, kan du gå på en skikkelig økonomisk smell. Det er en bakrus du ikke vil starte voksenlivet med, avslutter Helene Falch.

Pia Barth (til venstre), Lena Pettersen og Christina Wilhelmsen kjøpte denne russebilen i 2010. I likhet med russ flest håpte de at det skulle skje litt av hvert inne i den, da er det kjedelig hvis bilen viser seg å være full av mangler. Foto: Christer Pedersen