Mens kajakkpadlere, småbåter og Hurtigruten glir forbi, har du og Andrine tilbragt timer i Telegrafbukta. Øverst i flomålet står en klynge av runde hus, av sand.

Det begynte slik:

Du gikk i gang: – Nå skal vi bygge et slott! Ivrig samlet du sand, du klappet med spaden og dekorerte med skjell. Vollgrav lagde du også. Når du ble ferdig oppdaget du at Andrine satt et stykke unna og måket sand i bøtta si. Stoltheten over slottet daler; dere skulle jo leke sammen... Du har vært så ivrig og opptatt med ditt at du har glemt å se signalene fra Andrine. Hun mistet interessen. Det var ikke plass til henne i leken din. Du ledet, du var for ivrig, resultatet skulle bli så bra.

Her finner du flere råd fra helsesøsteren.

For et par år siden deltok du på kurset «De utrolige årene» på helsestasjonen. Du husker noen lekeprinsipper: la barnet lede leken, se signalene fra barnet, ikke forvent for mye, gi barnet tid. Du setter deg ved siden av henne, sier: – Så mye sand du har måkt oppi bøtta.

Andrine snur bøtta opp ned, klapper og fjerner bøtta. Hun smiler når hun ser hva hun har skapt. – Den der fikk du godt til, sier du. Ivrig fortsetter Andrine. Du spør om lov til å hjelpe henne med den som holder på å rase sammen. Ok. Snart står syv små hus i en klynge. Andrine er boligforvalter: Der bor jeg, der bor du, der mamma, der Frida, der Hedda. Og så bor hunden og kanarifuglen i de to siste. Andrine skaper mye liv i dette boligfeltet. Fantasien og kreativiteten blomstrer.

Så er det tid for rollespillet. Du får tildelt rollen som vaktmesteren som skal reparere husene, Andrine skal være butikkdame. Mange kommer for å handle. En blir lei seg, for han har ikke nok penger til is. Men vaktmesteren hjelper ham med de kronene som mangler.

Her finner du flere råd fra helsesøsteren.

Rollelek bidrar til læring, hukommelse, konsentrasjon, planlegging. Den gir også barn anledning til å kjenne på følelser og til å forstå hva andre føler. Her kan den voksne bruke ordene: – Jeg ser at du er lei deg for at du ikke kan få kjøpe is.

Ved å sette ord på følelser lærer barn sitt følelsesregister å kjenne, og de lærer at ulike følelser er akseptert. Dette er sterke byggesteiner for den mentale helsen. Rollelek hjelper også barnet til å forstå hva som er virkelig og ikke.

I fantasien kan barnet omskape trepinnen til et fly, bøtta kan bli et badekar, bilen kan bli et fly. I den voksnes logiske verden stemmer ikke dette, men tillat det likevel. Barn kan få pingviner til å fly, det umulige blir mulig. Denne evnen hos barn kan også komme godt med som mestringsstrategi når barnet opplever at noe er ekstra vanskelig.

Bok: «De utrolige årene» av Carolyn Webster Stratton.

Neste uke: Den utrolige leken – del 3.

Hilsen helsesøster Guri

Her finner du flere råd fra helsesøsteren.

Illustrasjonsbilde Foto: ESPEN JOHANSEN