Foto: Nils-Jarle Sætre

Klokka er der. Anna tviholder deg i hånda når du trykker på ringeklokka. Elleve forventningsfulle jenter stormer ned trappa for å møte dere. 5-årsbursdagen er i gang. Anna har gledet seg. Hun føler seg fin i prinsessekjolen. Men nå er det vanskelig. Gjemmer seg bak deg. Klarer ikke de toogtyve øynene som stirrer på henne.

I forrige uke ble det urolige barnet beskrevet. Sjenerthet er et annet medfødt temperamentsuttrykk. Det kan også skyldes ulike belastninger, mobbing, psykisk sykdom hos mor og når familien mangler sosial støtte. Sjenerte barn blir lettere oversett i lek, fordi de ikke tør å by på seg selv. Lærere kan undervurdere intelligensen deres, møte dem med lavere forventninger om prestasjoner og dermed påvirke den faktiske læringen.

Det blir lett lite næring for selvbilde og selvtillit. Uten en tilpasset måte å møte barna på er det fare for at de utvikler angst og depresjon. Det viser seg at sjenerte gutter som ble møtt på en fin måte fikk god selvtillit, gode sosiale antenner og fremsto som omtenksomme overfor andre.

Foreldre, barnehage og skole kan skape miljø som støtter opp om utviklingen og på denne måten forebygge at psykiske problemer oppstår. Det er de sosiale situasjonene som oppleves ubehagelig for barnet. Å bli sett på, må gjøre noe, si noe. Barnet ønsker å delta, det ønsker å bli sett, men får det ikke til. Voksne kan oppfatte barnet som at “det trives for seg selv”. Det er heller slik at barnet vil delta, men ikke tør å slippe seg.

Å finne balansen mellom den myke linja og mildt press er en god måte å håndtere dette på. Mor fulgte Anna inn. Hun fikk først sitte på fanget. Etter hvert tok mor henne med på gulvet til to jenter som lekte med dyrefigurer. Anna fikk katten, dyret hun elsker. Etter ei stund var Anna i fin lek med de andre to og mor satte seg ved kaffebordet. I bilen hjemover bekreftet mor det Anna fikk til: “Det så ut som du hadde det artig når du lekte med Siri og Ane”, “Selv om du var sjenert i begynnelsen, så ble det en koselig bursdag”.

Kanskje er det lurt å være blant de første som møter i bursdag, barnehage eller SFO om morgenen. Når det er færre barn blir ikke situasjonen så overveldende. Lær også barnet å tenke sterke tanker: “Dette får jeg til”, “Dette vil gå bra”.

Barn som er sjenerte slipper seg ofte mer løs i drama. De spiller en rolle gjennom en tøydukke, en maske, utkledd som heks, eller i sketsj. Fokuset er på rollen og ikke på barnet selv, dermed er det mindre truende. For noen barn blir skyheten så ille at det begrenser dem i altfor stor grad. Disse barna kan trenge et veiledningstilbud fra det psykiske helsevesenet.

Nettsted: www.folkehelsa.no (skriv sjenerte barn i søkefeltet)

Tema neste uke: Adskillelse fra babyen.

Hilsen

helsesøster Guri Midtgard