- Nåskal vi gå ut.

Lille Emma Sophie ser mot yttergangen, krabber bort, ogfinner fram den ene skoen sin. Ho er ti måneder. Foreldrene forteller omlignende situasjoner fra hverdagen; når Emma Sophie skal spise, strekker hunseg mot smekka som ligger på benken.

 – Kan jeg få en klem?spør mor.

Emma Sophie kommer med kinnet sitt.

Språkforståelsen kommer først. Så kommer ordene.  Ordene er en av hovedingrediensene i språket. Tanker og følelserhar barnet formidlet lenge gjennom kroppsspråk, gråt og lyder.

Så sier barnet mamma, eller ma-ma, pa-pa. Navnet på hundenkan bli det første ordet.

–Se - A-de.(Ha-det).

Nye ord kommer med tettereintervaller; vovva, bå (båt), æl(sel). Valget av de første ordene er et resultatav det språklige erfaringer som barnet har hatt månedene forut.

En gang senere, når Emma Sophie er rundt halvannet år,begynner hun å lage to – ords - setninger. Hun sier for eksempel: – Pusi jedd(Pusi redd) eller – Se boka (se i boka). Hun kan nå si rundt 25-50 ord.

Når barnet er 8-9 månederklarer barnet å dele sin interesse for ting i samhandling med en annen person.Da er det tid for å introdusere pekeboka. Foreldrene setter ord på hva de ser:

- Der er anda, - Hesten er stor, - Kanskje det er vann i koppen. Barn elsker gjentakelser, samme boka kan bli en favoritt lenge.

Foreldrekan lage bok selv til barnet, med bilder av kjente ting: koppen, tannbørsten,kosebamsen, storebror, katta. Å bla i fotoalbum hvor barnet også ser bilder avseg selv er verdifullt.

Når det senere blir bøker med både tekst og bilde kanforeldre prate-lese med barna. Lesingen egner seg for å roe ned før legging, omkvelden. Det kan også være lurt å lese med barnet midt på dagen, når det ervåkent og opplagt, og dermed vil ta til seg mer.

Noen foreldre beklager seg og sier: "Dette barnet er ikkesom storesøsteren, han vil ikke sitte i ro på fanget. Det er kun for ei kortstund og så er det ned på gulvet igjen."

De liker ikke at han går glipp av den språkstimuleringen somlesingen gir. For disse barna er leken særlig viktig, også somspråkstimulering.

Foreldre kan sette seg ned på gulvet og benevne det barnetgjør i leken:

- Der kjører bilen ut av garasjen, så svinger den til høyre og såmøter den en blå bil, så kjører den langt bortover, og stopper ved en togstasjon.

Her får barnet ord på hvert enkelt trinn i leken, og i tillegg vil det føle segsett og bekreftet av sin mamma eller pappa.

Helsesøster Guri Midtgard. Foto: Marius Hansen