Catrine Jensen. Ekspeditør, lekebutikk i Veita-senteret Foto: Helge Steinsvik

Kakaoen er blitt kald. Den siste kubben er flammene ferdige med. Ytterklærne henger på tørkestativet, fremdeles våte. Dere har holdt på i et par timer med Stigespill og Ludo. Tiden har rent av gårde.

Det startet med en viss uro: En fireåring, en seksåring og en niåring rundt et spillebrett. Alle med store ambisjoner om å vinne.

Hvordan kan dette styres slik at det blir hygge for alle? Fireåringen og du spiller sammen, han får kaste, han får flytte.

Seksåringen føler seg liten mellom storebror og den allierte duoen, han får noen ekstra fordeler gjennom spillet: To ekstra kast når han må tilbake til start, for eksempel.

Les flere tips fra Helsestasjonen her.

Når han for andre gang må rykke langt bakover, blir mismotet så stort at han glir ned av stolen. Du sier "Kom igjen", seksårsreglene er sånn at du slipper.

Niåringen legger armene i kors foran brystet, demonstrativt, det lyser "urettferdig" i øynene hans.

Du blunker til ham, lover ham et slag sjakk etterpå. Fornøyd kaster han terningen igjen.

Du toner ned konkurransen i spillet. Det er gleden ved å spille som er det viktigste.

Kriteriene for seier kan være flere, at fireåringen var den som fikk den første Ludobrikken inn, at seksåringen vant til slutt, selv om han måtte rykke tilbake, og niåringen var stor som lot fireåringen komme forbi. Etter flere runder har alle vunnet.

Når småbrødrene etterpå finner fram Nintendo og Lego, er løpere, tårn og bønder allerede stilt opp på sjakkbrettet.

Niåringen har spilt mye sjakk på skolen i vinter, og nå spilles det kun etter reglene. Du grubler lenge før hvert trekk du velger, mens han elegant feller brikkene dine.

Etter en halvtime hører du "sjakk matt". Du tapte. På ekte. Etter flere sjakkrunder gjennom påskedagene ble det endelig din tur å si "sjakk matt".

Å forstå og å følge regler i spill, er ikke barn helt klare for før i 7-8-årsalder. Derfor er det lurt å vri reglene slik at de blir tilpasset barnas ulike alder.

Det kreves modenhet for å tåle og tape, slik at det ikke går på selvbildet løs. De voksne kan være gode rollemodeller.

– Om jeg taper i Yatzy, så er jeg god i Scrabble. – Om jeg tapte alle tre rundene i Memo, så fikk jeg til å lage bål selv om det var lett regn.

God påske!

For flere tips: Les "De utrolige årene" av C. Webster Stratton.

Tema neste uke: Ungdoms utprøving av alkohol