E-klasse Mercedes E 220 aut. Foto: john John Strandmo

For det er et prestisjeprodukt Mercedes leverer. Både privatpersoner og byens drosjestand vil utvilsomt se nytten i nykommeren. Siden lanseringen sist onsdag, er fem kontrakter inngått på Skattøra. Det sier det meste om interessen.

At bilen har en startpris på over halvmillionen, ser ikke ut til å bekymre markedet. Tilhengerne har på nytt fått stjerne i øynene – og vil ha det på panseret også.

En merkevare

E-klasse er utvilsomt en merkevare for Mercedes. Den er solgt i over 12 millioner eksemplarer, og denne utgaven er den niende i rekken.

Nesten før du havner i det enorme skinnsetet, er kvalitetsfølelsen på plass. Bilen nærmest pakker seg rundt deg og har en brukervennlighet i absolutt alt. Selv støtdemperne og 70 sensorer lærer deg raskt å kjenne og tilpasser seg både kjørestil og underlag.

Og skulle du bli trøtt og dermed endrer kjørestil, sier bilen fra. Ja, du får sågar beskjed i displayet på dashbordet om å ta deg en pause

I tillegg til de vanlige sikkerhetsfaktorene – og litt til – er det i nye E-klasse slutt på å dimme ned hovedlysene for møtende trafikk. Selv det ordnes automatisk. Systemet leser også fartsskilt og passer på at du ikke skifter kjørefelt uten at blinklyset innkobles.

Silkemyk automat

Kjøremessig er nye E-klasse en drøm. Motoren er mer enn tilstrekkelig og har faktisk sportslige egenskaper. 170 hester kommer godt med når drøye 1,7 tonn skal forflyttes.

Min testbil hadde en 5-trinns, silkemyk automatkasse som er blitt enda mer presis og samstemt motoren. Men jeg synes likevel Mercedes burde ha satt inn den mer avanserte 7G-tronic i samtlige modeller – ikke bare fra E350 og oppover.

Uansett mener jeg automat er et must i en bil som denne. Men foretrekker du likevel den manuelle løsningen, kan du trekke fra 30.000 kroner på prisen.

Billigere utgave

E220 med utstyrsbetegnelsen Avantgarde, er en utgave som har det meste. Og det du måtte mangle, skaffes fra en rikholdig liste. Det er bare lommeboken som setter begrensninger.

Apropos det: I juli er E200 CDI på plass med 136 hester. Den vil lokalt starte på oppsiktsvekkende 340.000 kroner. Stasjonsvognen kommer mot slutten av året.

Valgmulighetene av diesel- og bensinutgaver er tilfredsstillende. Til tross for at effekten har økt, har Mercedes anstrengt seg og laget maskineri som både forbruks- og utslippsmessig nærmer seg et akseptabelt nivå.

Konklusjon: Jeg forventet meg mye av E-klassen og den innfridde i massevis.

E-klasse Mercedes E 220 aut. Foto: john John Strandmo
E-klasse Mercedes E 220 aut. Foto: john John Strandmo
E-klasse Mercedes E 220 aut. Foto: john John Strandmo
E-klasse Mercedes E 220 aut. Foto: john John Strandmo