Som første avis har "Tromsø" testet bilen her på berget. Det som først og fremst preger den luksuriøse SUV-en, er størrelsen. Plassen er betydelig – også for last. Selv med alle syv setene i bruk, er det armslag for de fleste.

To solgt

Allerede før den lokale forhandleren har lansert iX55, er fire solgt med grønne skilt.

Hyundai har hatt et enormt oppsving etter at fabrikken innførte fem års garanti på bilene. Spesielt har i20 og i30 slått an og er på "Topp 10"-listen over de mest solgte modellene i Tromsø.

Når det gjelder iX55, er det ingen som forventer at bilen skal bli en bestselger. Men etter 300-400 kilometer på variert vei, er konklusjonen likevel klar: Modellen viser kvaliteter i alle ledd og bør bli et alternativ til Subaru Tribeca og Mazda CX-7. Den vil også komme godt fra det mot både Volvo XC90, Mercedes ML og Lexus RX 400.

Ypper seg

Og det er spesielt sistnevnte iX55/Veracruz har yppet seg mot "over there". Flere amerikanske motorjournalister har sidestilt Hyundais flaggskip med nettopp hybriden. Det i seg selv er et kvalitetsstempel og en tillitserklæring til sørkoreanerne.

I utviklingen har Hyundai benyttet amerikansk ekspertise for å skape et så perfekt US-produkt som mulig. Det har gjort at bilen har slått godt an.

Dessuten er iX55 forsmaken på hva Hyundai vil presentere fremover. Når andre modeller kommer i ny drakt, vil mange trekk fra storebror gå igjen.

Interiøret

Luksus-SUV-en er blitt lekker eksteriørmessig. Med sine (nesten) 5x2 meter i lengde og bredde, ruver den godt på veien.

Interiørmessig er iX55 et glansbilde. Det gode førermiljøet toppes med brede, elektriske skinnseter og god oversikt.

På veien oppfører bilen seg eksemplarisk. Maskineriet leverer det du trenger av kraft. I kombinasjon med den silkemyke 6-trinns- multikassen, ble min test en opplevelse. Ja, selv på ujevne traktorstier – hvor jeg låste firehjulstrekket – og humpete asfaltveier, ble ujevnhetene nærmest absorbert.

Og når bilen tåler 2,5 tonn på hengerfestet, skulle også behovene for båt- og caravanentusiastene være på plass.

Mye utstyr

I prisen på 914 tusenlapper ligger det meste. Det eneste som står oppført som tilleggsutstyr, er elektrisk soltak med tiltfunksjon. Det samme gjelder for varebilutgaven.

Jeg nevnte prisen. Hyundai kommer også (litt) til kort når det gjelder snittforbruk og -utslipp på den 240-hesters V6-eren.

Men totalinntrykket er solid. Jeg snakker tross alt om en bil som amerikanerne har rangert høyt i ulike sammenhenger og som står på listen over modeller som kvalifiserer til å bli "Årets Bil 2010" i Europa.