Av John Strandmo

Igjen leverer tyskerne varene. Nye E-klasse stasjonsvogn er ikke bare den største i klassen, den er også den beste på veien.

Med denne på gårdsplassen blir det aldri snakk om hvor mye bagasje som skal være med på ferie- eller hytteturen. Med et volum på nesten 700 liter, er det henholdsvis 130 og 140 liter mer enn Volvo V70 og Audi A6. I tillegg skårer E-klasse høyt når det gjelder plass for deg og meg. Sånn sett er nykommeren familiebilen fremfor noen.

Masse komfort

Men E-klasse har mer på lager. Sett fra førersetet, byr stasjonsvognen på masse komfort og en viss grad av sportslige trekk. Samarbeidet mellom automatgiret og 170-hesteren fungerer utmerket. Og selv med bakhjulsdrift på glatt føre, føler jeg – som 4x4-bilist – at bilen tar seg greit fram. Elektronikken sørger for det – selv om den i enkelte situasjoner tar vel mye over der jeg ønsker å "kjøre selv".

Jeg nevnte elektronikk. E-klasse er overlesset med ulike system som sørger for sikkerhet. Blant annet vil jeg nevne "attention assist" som følger med at føreren ikke sovner eller blir ukonsentrert. Videre har bilen hele ni kollisjonsputer, automatisk bakluke og luftfjæring bak med automatisk nivåregulering.

De svake eliminert

De siste 5-10 årene har Mercedes-Benz slitt med elektronikk og rust. Nå sier tyskerne at disse problemene er et tilbakelagt stadium. E-klasse fremstår som en bil hvor de sterke sidene er forbedret og de svake eliminert. Sånn sett blir dette et slags comeback for T-modellen som er det offisielle navnet på stasjonsvognen.

Det vil blant andre få byens drosjeeiere til å juble. For etter år med tapte markedsandeler, er det håp om at E-klasse igjen kan ta opp kampen med erstatningsmodellene som næringen har kjøpt i stedet.

Et godt valg

Men også for privatmannen er nye E-klasse et godt valg. Her nevner jeg at bilen faktisk kan leveres som syvseter. Selv om det går på bekostning av superplassen bakerst, kan løsningen være kjekk å ha de gangene lilleputtene skal til og fra trening og naboen er forhindret fra å kjøre sine poder.

Foruten 170-hesteren, leveres T-modellen også med 136 og 204 hester. Sistnevnte har en startpris på 685.000 kroner lokalt og blir utvilsomt en utgave for spesielt interesserte. Da er det bedre å bruke pengene på ekstrautstyr – noe du vil få uttelling for når bilen skal byttes ut.

Mercedes klasse E Foto: Ronald Johansen RONALD JOHANSEN Ronald Johansen RONALD JOHANSEN
Mercedes klasse E Foto: Ronald Johansen RONALD JOHANSEN Ronald Johansen RONALD JOHANSEN
Mercedes klasse E Foto: Ronald Johansen RONALD JOHANSEN Ronald Johansen RONALD JOHANSEN