Av John Strandmo

Med DRIVé-utgaven har Volvo laget en stasjonsvogn som passer miljøforkjemperne perfekt. Motoren på 1,6 liter gjør jobben både i Peugeot-, Citroën-, Ford- og Volvo-modeller.

Men i V70, som veier drøye 1,6 tonn, kan det bli i knappeste laget. Spesielt om både mor, far, et par smårollinger og bagasje skal inn før helgeturen starter.

Miljøkarusellen

Volvo har kastet seg på miljøkarusellen. I tillegg til å senke bilen 20 millimeter foran og 15 bak, er det satt på dekk med lavere rullemotstand, grillen er tettet 60 prosent, og girutvekslingen på tredje, fjerde og femte justert. I sum blir miljøeffekten stor.

Men også forbruket og prisen er rekordlav, noe som bør resultere i at flere velger V70 DRIVé enn den tradisjonelle toliteren. Den koster 55.000 kroner mer og det er mye for litt ekstra "fart og spenning".

Det snakkes også om at Volvo kommer med en start/stopp-løsning og at biodieselandelen skal økes. På den måten vil Volvo nærme seg 100-grensen i utslipp per kilometer.

Tuklet med

Selv om svenskene har tuklet med maskineriet, har V70 stasjonsvogn alt det Volvo er kjent for – høy sikkerhet, gode kjøreegenskaper og masse plass. Ja, faktisk skilter modellen med mulighet for å ha tre barneseter, noe konkurrentene ikke har rom for.

På veien er V70 stillegående og lettkjørt. Samtidig skaper Volvo en ny trend når de plasserer en 109-hester i denne modellen. For når forbruket ved blandet kjøring havner under halvliteren, er masse oppnådd for et bilmerke som har vært kjent for å levere tørste motorer.

Mye for pengene

V70 DRIVé gir deg masse bil for pengene. I sør snakkes det om en sensasjon når du får en herregårdsvogn for under 350.000 kroner. Her nord, hvor frakttillegget slår ut, er startprisen litt høyere. Likevel snakker vi om et kupp. Samtidig er det et signal fra Volvo om at de ikke bare ønsker å være på linje med eksempelvis Mercedes E-klasse. Nå snobbes det ned for å møte konkurransen fra Ford Mondeo og Toyota Avensis. Og selv om V70 ikke kan matche de to prismessig, er Volvo-statusen også verdt en del.

Volvo v70, DRIVe Foto: Lars Åke Andersen
Volvo v70, DRIVe Foto: Lars Åke Andersen