Av John Strandmo

Opel håper at Opel Astra J skal overta hegemoniet i kompaktklassen og dermed plassere bestselgeren VW Golf på sidelinjen.

For det er ingen tvil om at Astra er blitt en utrolig bra bil. Dette er en doning som setter ny standard for både plass og komfort i klassen. Med sitt sportslige og moderne design, og en størrelse som overgår samtlige konkurrenter, skal det bli interessant å følge salgsutviklingen.

En annen fordel modellen har, er at den ble nr. tre i kampen om tittelen "Årets Bil 2010" i Europa. Astra fikk også "Det Gyldne Ratt 2009" – en utnevnelse millioner av Auto Bild-lesere står bak.

Les flere biltester her!

Nyvinninger

Prismessig starter den billigste bensinutgaven (1,4 liter/87 hester) på 222.000 kroner. Til sammenlignet ligger den rimeligste Golf (1,4 liter/80 hester) ti tusenlapper over. Det gir Astra ytterligere en pluss i margen.

Totalt kan du velge mellom åtte motoralternativ som i snitt har fått redusert CO2-utslippene med 12 prosent. Snittforbruket for dieselmotorene er 0,41 liter per mil og 0,61 liter for bensin. Opel har også planer om en start/stopp-løsning som skal senke utslippet under 100 gram/kilometer.

Da Insignia ble lansert, hadde Opel lagt seg i selen og proppet bilen med høyteknologiske nyvinninger. Dette er også gjort i Astra som dermed setter en ny standard i kompaktklassen.

Jeg nevner også at bilen har vært igjennom kollisjonstestene til Euro NCAP hvor den oppnådde fem stjerner.

Mer komfortabel

For å forbedre kjøreegenskapene og veigrepet ytterligere, er akselavstanden økt med drøye syv centimeter. Dessuten er sporvidden utvidet. Sluttlig har utviklerne blant annet utstyrt bilen med såkalte Watt-stag bak. Det brukes i Formel 1-biler og bidrar til å gjøre bevegelsene stivere sideveis, mens de til gjengjeld fjærer i høyden.

Det gjør kjøringen – spesielt i kurver – mer komfortabel. Derfor tar jeg ikke for hardt i når jeg konkluderer med at Astra også er hakket bedre enn Golf på veien.

Og den blir enda bedre med det adaptive understellet FlexRide til 7.000 kroner ekstra. Da kan du variere mellom tre kjøreprogram og enda bedre tilpasse bilen din egen kjørestil og veinettet.

Opel Astra J Foto: John Strandmo
Opel Astra J Foto: John Strandmo
Opel Astra J Foto: John Strandmo