Peugeot 407 Foto: John Strandmo

Peugeot 407 har aldri klart å følge opp salgstallene til forgjengeren 406. Nå gjenstår det å se om faceliften gjør noe med det.

Det er ingen tvil om at Peugeot har laget en lekker stasjonsvogn. De nye detaljene ligger i både fronten, hekken og i kupeen. Men i en klasse hvor blant andre Toyota Avensis, Mazda 6 og Ford Mondeo råder grunnen, blir konkurransen knivskarp.

Spesialpris

Derfor tar Peugeot pris i bruk for å lokke kundene. I utgangspunktet koster min testbil 382.000 kroner levert Skattøra. Men nå er sifrene redusert til 345.000 kroner. Med i prisen får du en lang liste med utstyr – deriblant el-seter, rygge- og parkeringssensorer, delskinn i setene, vinterhjul på alufelger, xenonlys og webasto med fjernstarter. Den siste kommer godt med ettersom den kan iverksettes på avstand. Jeg startet webastoen både fra min egen hall i huset og fra kontorpulten i avisredaksjonen. I begge tilfeller kom jeg ut til varm bil

Gjerrig motor

110-hesteren i testbilen ble en positiv overraskelse. Peugeot er kjent for å lage gjerrige motorer. Sånn sett følger denne opp med et forbruk på 0,47 liter på mila og et utslipp som tilfredsstiller de fremtidige kravene til Euro 5-standarden.

Dessuten er maskineriet stillegående og leverer krefter i hele registeret.

Kjøremessig byr også 407 SW på den typiske franske følelsen. Og med det karakteristiske glasstaket til Peugeot på plass, som gir passasjerene en sjelden turopplevelse, er det meste nevnt.

Peugeot 407 Foto: John Strandmo
Peugeot 407 Foto: John Strandmo
Peugeot 407 Foto: John Strandmo
Peugeot 407 Foto: Jon Terje Eiterå
Peugeot 407 Foto: Jon Terje Eiterå
Peugeot 407 Foto: John Strandmo