Det oser kraft av kolossen. Ikke bare er bilen stor. Den har også en råsterk V6 turbodiesel under det svære panseret. Og i motsetning til 2,7-literen, har treliteren et fraspark som gjør at tonnene flyttes utrolig lett.

Særpreg

Som motorjournalist spør mange meg om hvilken bil jeg kunne tenke meg. Til disse har jeg svart: Range Rover eller dersom jeg skal være fornuftig – en Discovery. Det skyldes særpreget til modellen – det firkantede karosseriet – som mange betegner som lite pent. Og så er det viten om at bilen leverer både krefter, plass og tar meg dit jeg skal.

I disse tider er kanskje ikke Discovery 4 rett bil. Men også Land Rover tenker miljø og har gjort markante forbedringer. Forbruket er redusert med 9 og CO2-utslippet med 10 prosent. Og dersom du synes 3-literen blir i meste laget, er fortsatt 2,7-literen med 440 Newton tilgjengelig. Også det er et maskineri som leverer, selv om det ikke er samme fraspark.

På rekke og rad

Som personbil runder prisen millionen med 3-literen og rundt 850.000 kroner med 2,7-literen. Men da har du bilen som naboen misunner deg, og du kan plassere inntil syv storvokste karer på rekke og rad i store, behagelige skinnseter.

Og det er ikke bare setene som imponerer i kupeen. Selv om passasjerene har det veldig behagelig, er det meste orientert rundt deg som fører. Alt er riktig plassert, og en 5-tommers skjerm mellom turtelleren og speedometeret gir deg all nøkkelinformasjon. Kort sagt: Bilen har fått det luksuspreget den fortjener.

En drøm

Kjøremessig er en sekstrinns automatkasse med på å gjøre enhver tur til en drøm. Du kan velge mellom en rekke kjøreprogram – alt ettersom hvor du befinner deg i terrenget. Selv om bilen er stor og høy, påvirkes ikke flyten i særlig grad av det. Både understellet og styringen er forbedret, noe som gir bedre stabilitet og bedre respons.

Dessuten kan du heise bilen opp og ned avhengig av underlaget. Normal bakkeklaring er 18,5 centimeter. Men blir snødybden for høy eller du skal over stokk og stein, kan den økes til 31 centimeter. Og sist, men ikke minst: Bilen tåler også vannmasser på opptil 70 centimeter før det oppstår problem.

Land Rover Discovery Foto: Ronald Johansen
Land Rover Discovery Foto: Ronald Johansen
Land Rover Discovery Foto: Ronald Johansen