Den nye Renaulten klarer faktisk 1.300-1.400 kilometer på en og samme dieseltank.

I brosjyren oppgir fabrikken et forbruk som flere motorjournalister har motbevist. De har rett og slett brukt mindre drivstoff i sine tester. På motorvei har Clio faktisk klart seg med veldig beskjedne 0,34 liter. Og det uten at det iverksatt ekstraordinære tiltak.

Eco-2-modell

1,5-literen inngår i Renault sin Eco-2-serie. De er optimalisert når det gjelder forbruk og kan uten problem konkurrere med Bluemotion til VW, Ecoflex til Opel og Econetic til Ford. Samtlige motorer har CO2-utslipp i tråd med det våre myndigheter har satt som et akseptabelt nivå. De med 120 gram per kilometer får størst avgiftslettelser.

I kroner gir Clio-forbruket merkbare resultat. Med en kjørelengde på 12.000 kilometer i året og en snittpris på diesel på rundt 10,50 kroner, blir drivstoffutgiftene under fem tusenlapper. Og det er særdeles billig.

Mest attraktiv

Disse egenskapene skal – ifølge markedsanalytikerne – bli de mest attraktive i fremtiden. Som bruktbil vil du få mest igjen ettersom verditapet vil bli mindre. Og det alene er som kjent bileiernes største kostnad.

At nye Clio er har en fornuftig startpris, er heller ikke noe minus. Modellen er også blitt kollisjonstestet – noe som ga fem stjerner hos Euro NCAP. Og sist, men ikke minst: Vi snakker om en modell som ble årets bil så sent som for bare tre år siden.

Feilfri

Dessuten har verdens største kontrollorgan, DEKRA, kåret Clio til den mest feilfrie i sitt segment. En annen tysk langtest bekrefter det samme. Likevel har vi nordmenn ikke helt "tatt av" som kunder. Generelt har Renault slitt her til lands – kvaliteten til tross.

Min test avslører at Clio er blant de beste i klassen hva kjøreegenskaper og komfort angår. Bilen er hendig i by og veldig fransk på landeveien. Når materialvalget er tilfredsstillende og plassen helt OK, skulle det meste være sagt om den lille franskmannen.