Skoda Octavia 4x4 Foto: john

Octavia er bygget på samme lest som Golf. I tillegg henter den elementer fra både Audi- og Volkswagen-lagrene. Den ansiktsløftningen som nå er gjort, minner mye om storebror Superb – en bil som har overrasket undertegnede på mer enn en måte. Totaltinntrykket er derfor overveldende. Du skal lete lenge før du finner like mye bil for samme sum penger.

Grunnstammen

Hele suksessen til Skoda ligger i all hovedsak i Octavia. Som stasjonsvogn er bilen blitt en kjempehit. Den er romslig, driftssikker og har i tillegg fått et løft hva design angår. Formene er blitt rundere og fronten finere.

Av detaljer vil jeg også nevne et forbedret bakhjulsoppheng, bedre støydemping, nye sidespeil med blinklys, svingbare Xenon-lykter og kjørelys integrert i tåkelysene. I sum gjør det Octavia mer moderne – både blant de øvrige Skoda-modellene og konkurrentene.

Hyttebil nr. 1

Innvendig er plassen like gedigen – både for fører, passasjerer og bagasje. Og når bilen dessuten leveres med siste generasjon Haldex 4x4-system, er det nesten som jeg utroper Octavia til hyttebil nr. 1 her til lands.

For kjøremessig leverer Octavia også varene. Fjæringskomforten er upåklagelig og med trekk på alle fire, er bratte snø- og islagte bakker null problem. Førerplassen er innbydende – spesielt etter at modellen nå har fått instrumenter fra Superb. Du sitter godt og har god oversikt.

Motoren

Turbodieselen på 105 hester høres kanskje ikke så overveldende ut. Men den jobber tilfredsstillende på alle nivå og er godt tilpasset den manuelle sekstrinnskassen.

Min testbil hadde en Plus-pakke – de nevnte Xenon-lysene, cruise control, oppvarmede spyledyser og automatiske kjørelys.

Octavia starter på 218.500 kroner levert Langnes. Da får du en 5-dørsutgave med 1,4 liter og 80 hester. Og er du ikke 4x4-avhengig og tilhenger av diesel, er den nye bensinmotoren på 1,4 liter og 122 turbohester et veldig fornuftig alternativ. Med 7-trinns DSG-kasse koster den bare 269.000 kroner () som stasjonsvogn.